Annons
Annons
Annons

Tidningen Nära på Instagram

Instagram
Annons
Annons

Näras meditationslista

Näras favoriter 1

Följ sanningen som finns i ditt hjärta

9
Krönika
Ibland hamnar vi i tvivel med oss själva. Vi blir osäkra på vad som är rätt eller fel. Vi lever våra liv men känner att något saknas.

Flicka som cyklar enhjuling på en grön äng

Det är då vi tvivlar på hjärtats innersta röst som vi många gånger mår dåligt. Att våga sig på det omöjliga är inte bara skrämmande, utan ibland också alldeles nödvändigt.
FOTO: SHUTTERSTOCK


Ibland hamnar vi i tvivel med oss själva. Vi blir osäkra på vad som är rätt eller fel. Vi lever våra liv, men känner att något saknas. Kanske känner vi att vi tvingas göra saker som vi inte tycker om eller känner motstånd inför. Det kan vara arbetet som inte känns bra, arbetskamraterna, huset, relationen eller ekorrhjulet som vi känner att vi har hamnat i.

I huvudet snurrar det och vi försöker hitta vad det är, men det verkar stört omöjligt. Man kan ju inte säga upp sig hur som helst och man kan ju inte bara flytta? Man kan ju inte bara göra som man själv vill?

Nä, det är väl just det – vår känsla att inte få bestämma hur vi vill leva som får oss att känna att något inte stämmer. Hur många av oss har inte någon gång i livet känt just den här ofriheten. Att känna att man sitter fast i något som är svårt eller rent utav omöjligt att ta sig ur? Jag tror vi är ganska många.

Annons

 

I det här läget söker sig en del till medium för vägledning. Min erfarenhet är dock när jag träffar klienter att de efteråt berättar att de redan haft svaren inom sig, men velat få det bekräftat av någon annan. Trots detta så finns det en svårighet att våga följa dessa svar. Så var finns de här svaren då? Jo, i våra hjärtan.

 

Känslans språk talar till oss via vårt hjärta och ger oss svaren. Hjärtat är vår inre kompass som ger oss riktningen genom känslan. Om vi inte följer den så går vi inte bara emot oss själva utan också meningen med vårt liv och en annan känsla uppstår, kanske sorg, ledsamhet, otillräcklighet, ilska. Hjärtats språk är glädje, lycka, förnöjsamhet, lugn.

 

Andra må ha förväntningar eller krav på oss. Andra kanske säger ”så får man inte göra”. Men det beror möjligen bara på att de själva känner sig ofria. De har ännu inte funnit den riktiga sanningen i sitt hjärta.

Sanningen kan komma som en uppenbarelse och bli verklighet på ett ögonblick. Ibland tar det lite längre tid. men var så säker, när vi väl slagit oss in på vår riktiga väg i livet, kan inget stoppa oss från att ta oss hela vägen.

 

Per Ola Thornell

Publicerad: 2012-07-10

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

9
I-B I-B
10 jul 2012 11:12
Så sant, så sant men ack så svårt. Att följa sitt hjärtas röst när konsekvenserna och lidandet runt blir så stort. Det är då man känner sig som en stor egoist som bara tänker på sig själv, då stänger man öronen till sitt hjärtas röst igen.
R R
10 jul 2012 23:28
Ja jag sitter fast på ett arbete som jag vantrivs med och som jag blir deprimerad och ångestfylld av. Men vad ska man göra när man inte klarar av att ta sig därifrån? Jag kan inte säga upp mig, då blir man avstängd från a-kassan länge och blir utan pengar. Har bett om hjälp och vägledning från andra sidan, men har inte fått det. Har inte heller lyckats få något svar via Bennys chatt, har försökt där att få lite hjälp. Jag sitter fast och kan inte ta mig någonstans, mår hemskt dåligt. Hela mitt inre är i uppror! Det där med att få hjälp från andra sidan, fungerar nog bara för dom som är mediala själva och det är inte jag. Livslusten är inte så hög längre. Önskar så att jag kunde säga upp mig och få en tillvaro som är mer mitt sanna jag! Ljuset i tunneln verkar inte komma...
11 jul 2012 09:26
Tack Per Ola, för dom orden!! Dom är så sanna, så starka och så viktiga att känna till. Den sanna kärleken finns i hjärtat och det är den vägen man ska följa. Gjorde det inte förrut och mådde så fruktansvärt dåligt av det!! Men idag följer jag med glädje det hjärtat (eller magkänslan) säger! Givetvis händer det att förnuftet säger något annat och ibland tar jag den vägen av hänsyn till andra medmänniskor men i det stora hela så lyssnar jag innåt. Skulle vilja göra ett tillägg i din artikel och nämna några ord om livets val som betytt en del för mig när man stått mitt i livet och inte vet vilken väg man ska gå och när det framför allt känns som att man sitter fast. "Det enda du inte kan välja i livet är när du ska födas och när du ska dö, däremellan är valen dina". Även om det känns som att du sitter fast i ett jobb, i en relation eller i livet så finns det alltid ett VAL. I Sverige bör det egentligen inte vara så förskräckligt svårt att ta ett "sämre" val, då vi har en uppsjö av skyddsnät som tar hand om oss. Så länge vi följer hjärtats väg kommer allt att bli till det bättre då det är menat att vi ska leva våra liv i kärlek, glädje och lycka - alltid!!! Kram på er <3!!>
11 jul 2012 13:33
Jag levde min övertygelse och sanning till den man jag levt med i 13 år, när han kände sig osäker över vår fortsatta relation och ville tänka men inte bryta. Han jobbade på annan ort och i över 1 års tid valde jag att respektera honom o detta, visade tillit o med kärlek väntade jag eftersom jag själv velat bli respekterad så o det kändes rätt. Han vidhöll oxå vid samtal att han inte ville separera att vi hade mycket fint gemensamt men behövde mer tid. Jag upptäckte sedan att han ljög och hade en annan kvinna och haft hela tiden. Jag är fortfarande övertygad om att jag vill visa kärlek, respekt och tillit i en kommande relation men sorgen och chocken efter detta sitter djupt i mig. Jag följde min sanning o är stolt över det.
11 jul 2012 23:59
Tack för att ni delar med er av era tankar, känslor och livserfarenheten. Det är starkt!!!
13 jul 2012 15:11
Det där känner jag också igen. Trivs inte med arbetet och inte riktigt med privatlivet heller.Men jag kämpar bara liksom på och jobbar och sliter som en galning...Har haft kontakt med några medium och vissa saker de sagt har stämt in på mitt liv.Men framtiden verkar inte bli som de säger för mig ändå...
14 jul 2012 12:35
Hej Magnus! Som jag ser det så är det oftast så att när vi inte trivs och när vi sliter som galningar så är vi inne i motstånd och när vi är där, så blir inte framtiden som vi vill. Vi behöver lägga ner kampen och motståndet. Vi kämpar för att det ska bli bättre men blir det inte det, så behöver vi släppa taget om det vi kämpar för. Det kan förstås innebär en smärta i de förändringar som då kommer, men det är först då framtiden kan bli som vårt innersta vill ha. Vi kan inte fylla på ett glas med vatten som redan är fullt, först måste vi tömma bort det vi inte vill ha. I de stunderna uppstår gärna förvirring hos oss. Vi ifrågasätter om det är rätt att välja bort jobb, boende eller våra relationer? Vi ser inte att vi själva behöver förändra oss själva och våra val utan lägger problemen utanför oss själva. Tvivel och rädsla hindrar oss och vi fastnar lätt. Vi använder "fria vilja" genom att låta bli att välja vår sanning. Även om vi som arbetar som medium kan ge glimtar av framtiden hos andra, så är det ofta vägvalen vi ser, sedan är det upp till var och en att välja. Ibland säger medium "så här blir det" (i en välvilja) som blir en björntjänst för klienten som då väntar på att det ska ske istället för att agera själv. Även jag fastnar ibland i mina val och har svårt att ta det ansvar jag behöver ta för att komma vidare. Då behöver jag, precis som alla andra, sätta mig ner för att lyssna på vad mitt hjärta säger och inte bara lyssna på mina tankar i hjärnan. Tack Magnus för att du delade med dig - det hjälper mig att hålla fast vid vem jag är och vad jag vill. Och att jag ska följa min sanning!
14 jul 2012 23:49
Hej Per Ola Ja de är sant som du skriver! Har tänkt mycket på det där men kanske inte vågar mig till förändring.Sedan vet jag inte hur jag ska lösa det,eller hur jag ens går till väga...