Annons
Annons
Annons

Tidningen Nära på Instagram

Instagram
Annons
Annons

Näras meditationslista

Näras favoriter 1

Om morgondagen kan vi ingenting veta, därför uppmuntrar Per Ola Thornell sina läsare att leva här och nu. Att skratta, le och att våra vara lekfull en hel, lång dag!

Idag ska jag leva allt vad jag kan

8
Krönika
Bara för idag ska jag le så mycket jag bara kan. Jag ska lyssna mer än jag pratar. Och när jag lyssnar så ska jag se och känna in den andra utan att lämna mig själv.

Bara för idag ska jag le så mycket jag bara kan. Jag ska lyssna mer än jag pratar. Och när jag lyssnar så ska jag se och känna in den andra utan att lämna mig själv.

Bara för idag ska jag lägga min oro åt sidan och njuta av dagen så mycket jag bara kan. Jag ska agera som om jag inte vet hur allt förhåller sig med jobb, pengar eller relationer. Istället jag se på saker och ting med nya ögon, med nyfikenhet och kreativitet.

Istället för att sätta krav på prestation mot mig själv och andra, tänker jag istället luta mig lite tillbaka och bara vara i det flöde som uppstår.

Bara för idag ska jag försöka undvika att klaga utan istället släppa taget om det. Jag väljer att må bra framför att ha rätt.

Bara för idag ska jag vara mer lekfull och mindre allvarlig. Jag ska skratta så mycket jag kan och sprida min glädje till andra. Bara för idag ska jag äta det jag känner för och mår bra av, kanske blir det glass, kanske blir det morötter – vi får se under dagen. För bara för idag ska jag ta dagen som den kommer och låta den passera och under tiden ska jag möta det som sker i nuet.

Bara för idag ska jag låta kärleken råda. Om morgondagen vet jag inget, då gör jag ett nytt val. Bara för idag ska jag leva i tacksamhetens nåd.

Tack, tack, tack!

Per Ola Thornell

Annons
Foto: SHUTTERSTOCK
Publicerad: 2013-02-19

Relaterade artiklar

Facebook-kommentarer

Medlemskommentarer

8
19 feb 2013 09:52
Underbart, tack tack tack
19 feb 2013 12:25
Mycket bra sagt! tack!
20 feb 2013 16:29
Tack Karin och Eva <3>
21 feb 2013 06:15
Tack Per Ola. Mitt drömscenarie ... Det du skriver.. Hur göra när kroppen värker av smärta. Av att jag inte varit rädd om mig själv, satt gränser för mig och min familj tidigare. Almanackan är full. Hur göra/ha denna fria, lättsamma inställning när "min existens" känner sig hotad? Och jag tidigare förträngt mycket över lång tid (kände mig fri och glad då) Hur göra denna Tacksamhet mitt i ett krig? Jag bara undrar... Kram
21 feb 2013 06:15
Tack Per Ola. Mitt drömscenarie ... Det du skriver.. Hur göra när kroppen värker av smärta. Av att jag inte varit rädd om mig själv, satt gränser för mig och min familj tidigare. Almanackan är full. Hur göra/ha denna fria, lättsamma inställning när "min existens" känner sig hotad? Och jag tidigare förträngt mycket över lång tid (kände mig fri och glad då) Hur göra denna Tacksamhet mitt i ett krig? Jag bara undrar... Kram
22 feb 2013 19:26
Hej Marcelle! Vi för våra krig - det är sant! Livet är en kamp för oss emellanåt eftersom vi ska uppnå saker, vi strävar, vi fightas eftersom vi är rädda att förlora det vi tror oss äga. Men vi äger inget. Inte våra barn. Inte något. Vi föds ensamma och dör ensamma (dock har vi vår livsguide med oss) och allt där emellan är till låns. Men när vi är mitt uppe i saker och ting (som du exempelvis beskriver) så är det svårt att känna tacksamhet. Det är sant. Men när vi kommit ur det så kan vi se tillbaka och se att det inte var så farligt. Våra tankar om verkligheten är ofta värre än verkligheten egentligen är. Faktum är att jag tror du har din tacksamhet inom räckhåll. Varför? Därför att du är medveten! Jag önskar dig allt gott!
25 feb 2013 09:35
Så sant. Men om man vill leva utifrån filosofin att se alla människor, för vem de är. Inte vilja döma någon är det så svårt när barn kommer i kläm. De om några behöver vårt skydd, medkänsla och uppmärksamhet/närvaro.Det handlar inte om att äga, det handlar för mig om att vilja ge/vara en förebild och samtidigt vara en mänsklig förälder. Sådan konflikt och sorg i mig.
25 feb 2013 22:21
Har idag medvetet/omedvetet levt bara för idag. Kunnat känna glädje och tillförsikt. Tack för denna dag! Kram