Gör vårt orbtest!
Locka fram orber till dina foton!

 

1. Ta en bild på ett sällskap eller en person. Berätta inte att det är ett test utan låt dem bara ställa upp sig framför kameran.

2. Ta nu ytterligare en bild på samma plats och samma människor, men nu ber du dem att skapa en glad och positiv energi i bilden, gärna med sång eller skratt. Välkomna tanken på att en orb framträder och medverkar i bilden.

3. Jämför nu dina båda bilder. Fick du med någon orb i bild 2?
 
Läs hela reportaget om orber i Nära nr 2.
Skriv en kommentar
Pamela Andersen
2012-02-07 14:54
Nästan varje gång vi filmar eller tar kort här hemma så får vi fullt av orber. Vi behöver inte vara med själv på bilderna eller filmerna. När vi filmar så ser man jätte mycket orber. :) ibland blir man lite irriterad på dom, men man kan väl inte göra så mycket åt d?
wzbm
2011-12-13 22:36
Jag har aldrig fått orber på korten. O jag har det dammigt, det erkänner jag. Hundar o att städning inte är favorit sysslan. Så jag borde väl fâ massor av orber om det bara är damm. Eller??? :)
Rebecca
2011-12-08 13:28
Det finns ju enligt mej 2 olika sorters orber, jag är troende inom detta,jag är även amatör fotograf och vet att de kan uppkomma orber på massa olika vis vanligast är damm orber som ofta är grå aktiga i färg o ganska genomskinliga,sen reflektions orber som jag vill kalla det som kommer från exempel reflektion i speglar fönster osvsen finns det ju fukt orber som jag kallar dom, sen finns det ju som jag kallar andliga orber :)som jag själv lyckats fått med på kort då var dom kritvita stora prickar på ställen där det inte funnits saker som blixten kan reflektera mot dock kan dom ju se olika ut, tips skaka en matta och ta kort då lär man sej snabbt hur en damm orb ser ut, lika ta kort mot exempel en spegel lr fönster, då lär man sej att urskilja från damm osv och andliga orber :)!
Åsa
2011-11-11 23:08
Jag har haft min digitalkamera i ca 2 år, aldrig haft en orb på bilderna förrän nu! Men efter min pappas begravning, fanns tydliga orber på foton från minnesstunden efteråt, tagna med min kamera och även på bilder som en släkting fotade med vanlig kamera. Under allhelgona-helgen tog jag några vackra eftermiddagsbilder vid graven - där var fullt med orber i olika storlekar, även en med orange kontur runt cirkeln. När jag zoomaar in i datorn framträder ett ansikte på en av dessa. Vid båda tillfällena som det kommit fram orber, har det varit mycket stämningsfullt på olika sätt, och jag känner att det betyder något. Någon som har en aning om varför vissa blir oranga?
2011-11-10 20:17
Wikipedias förklaring på Orb: Orber är stora oskärpecirklar som uppkommer då partiklar (damm, vattendroppar, insekter etc) hamnar kraftigt ur fokus. För att framträda måste de vara mer upplysta än bakgrunden, vilket är ett vanligt resultat av att använda blixt i mörka utrymmen. Ja vad ska man tro på.
2011-10-18 15:14
Jag har fått flera Orbs på mina fotografier. Och de kommer oftast vid högtider, såsom vid släktmiddagar. Men de kan även komma annars också, om jag ber dem vara med på kort.
Eva
2011-10-07 10:19
Har tagit massor av kort som det visade sig vara orber på..när jag zoomat in på några av dem ser man tydligt ett ansikte i dem. Jag tog även kort i skogen där visade sig något märkligt en figur vid ett av träden vad kan det ha varit..
Helena
2011-09-24 04:26
Jag har ett foto på mig gåendes på gatan, i dagsljus: tjock vit rök ell liknande syns vid mina vader-fötter. Jag blev frustrerad & trodde att labb förstört negativet. När jag kollade, så syns det vita bara i fotorutan, ej utanför, alltså inget fel på filmen. för det var bara på det fotot det syntes. Gatan vi gick på är utan nämnvärd trafik, så det kunde inte vara avgaser från bilar. Ni som inte vill ha orber på foton, eller tror att det är damm, ta 2 -3 foton på raken, och jämför resultatet :-)
2011-09-18 19:09
Hej, asså jag har fotat på vintern när vi åkte till norrtälje genom bilfönstret, och det hade kommit svarta fläckar på varje bild jag tagit, eller prick på varje foto! Bara en på varje foto, vissa ganska stora. Helmärkligt! är det en orb? man borde kunna skicka med foton på sina kommentarer så alla kan få se vore kul! den dagen sken solen väldigt starkt! tror det är orber! ;-)
2011-09-14 20:45
Jag och min väninna har flera vackra foton av ett stearinljus där man tydligt ser lila orber och andra fantastiska färgformationer runt ljuslågan och runt ljusstaken.
r j
2011-07-30 19:22
tog ett foto där hela jag omsvärmas av orber såg otäckt ut visste inte vad det var. tog sedan kort på min syster utomhus med samma kamera hon hade några runt sitt huvud tog fler kort men inga orber kan inte vara fel på kameran vad betyder detta
Eva
2011-06-09 18:40
På några kort med mina barnbarn finns det stora och tydliga orber. Även på kort från min sons bröllopsfest.
2011-05-14 14:33
Jag har en stor artikel om orbs på min sida, om du vill läsa mer om orbs...
Anders
2011-03-24 12:17
Jag lyckas inte få orber på mina bilder. Jag har det helt enkelt inte så dammigt hemma. Ska försöka röra upp mer damm i luften nästa gång så blixten har något att studsa på i luften.
runa
2011-02-15 13:46
för mig är det inget ovanligt med orber. jag tycker att dom finns med för det mesta när man tar kort på sina nära å kära. det är som om de vill visa att dom är med oss jämt
Solbritt
2011-01-04 15:51
Orber!? :) För mig är det bara dammpartiklar, fotar väldigt mycket men har aldrig lyckat fånga någon. Här ska nu skakas plädar och fotas.. kanske jag lyckas fånga en..:)
2010-12-26 21:36
Orber har en förmåga att sätta sin närvaro på de flesta bilder jag tar. I princip blir alla bilder förstörda, det är för många orber som far runt. Ser dem i ögonvrån med jämna mellanrum här hemma. Om jag ber någon annan ta bilder är de inte lika många till antalet, men de finns där tydligt och klart.
2010-12-04 00:02
Jag får nästan alltid orber på mina kort. Det fick jag inte för några år sedan. Men nu sista åren har jag så många sådana på nästan alla kort jag tar. Jag har två kameror och det blir på båda. Så det är ju inte något fel på kameran. Sedan kan man ta tre kort och bara på ett är det stora kraftoiga fläckar. Jag har undrat väldigt mycket varför det blir så. Men har nu börjat tro att det är orber. Skulle vara kul att få en riktig förklaring på vissa fläckar.
2010-11-22 11:29
Jag är ny när det gäller orber och ser det i jättemånga foton inte bara mina men andra som tar också. vad ska man göra när man ser en orb? vad betyder det speciellt om jag ser det i mina foton jag tar? Tack :)
Madeleine Vestling
2010-11-15 18:18
Var på en kurs om energier, där fanns en som var trans- medium. Hon sa åt oss att ta foton för hon skulle kalla på bla ärkeängeln Mikael.När jag sen kollar bilderna i datan så finns det orber men två är gröna i mitten. Är det vanligt ?????
Heidi
2010-11-07 12:02
Hej. Har förstått att det är orber, de vita "fläckarna" på mina foton. Jag får jättemånga på väldigt många foton och jag är inte glad för det. Jag tycker att de förstör mina foton. Jag tar kort för att minnas stunden vi delar och hela fotot blir förstört, jag ser knappt vilka som är på fotot. Så det är lite irriterande samtidigt som det ju är roligt.
Regina
2010-10-11 21:53
Går det att lägga in bilder på så kallade orber? Så kan vi titta på varandras.
Jennie
2010-09-14 22:03
Har ni möjlighet, zooma in en orb har ni tur kan få se ett ansikte.
2010-08-21 10:19
Min kamera är på reparation och jag bara väntar på att få prova detta. Jag återkommer.
Staines
2010-08-20 21:59
Halva tråden har försvunnit. Har vi blivit censurerade?
2010-08-20 19:45
Hej! Jag skrev ett inlägg här den 23/1 om orber och nu så har jag köpt en helt ny kamera och omedelbart framträddde orber.Dessa var synliga på bilderna där barnen fotograferades och det var extra mycket skratt och bus.Intressant...
Sofie
2010-08-17 20:16
Hej. Bra att veta, för jag tog nyss ett antal bilder på mig sittandes i en gungstol, en sorgsen och en där jag log. Blev jätte rädd när jag såg 2 vita bubblor exakt vid mina händer på bilden där jag log!! //elvaåringen
ariella
2010-08-12 18:43
Staines..tycker det är intressant att läsa din ståndpunkt..speciellt som du skriver du är ett medium..skoj att även sk mediala kan ha olika åsikter och förklaringar..en dag får väl vi alla förklaringen:) Och med det avslutar jag min del i diskussionen Lev väl:)
Staines
2010-08-12 17:31
Hej ariella. Men om det bara är fria fantasier så förstår jag inte vitsen. Räcker det inte med att veta att andra sidan är närvarande? Är inte det tillräckligt fantastiskt? Måste vi hitta på saker för att göra det märkvärdigare? Bland alla inlägg här så finns ju inte ett enda som talar för att orber är något annat än helt normala ljusfenomen. Ingen har kommit med ett enda argument för att det skulle vara något annat. Man "tror". Men varför? Jag förmodar att även de som tror innerst inne förstår att orber är något helt naturligt, men ändå så vill man inte släppa tanken, man håller fast vid den som vore den en snuttefilt. Sanningen är ju att andra sidan finns omkring oss även om de inte fastnar på bilder så vi behöver ju inte fantisera.
Skogs-Harald
2010-08-11 23:27
Jag kanske också ska nämna att när jag fick min fläck så hade jag varit på osedvanligt gott humör hela dagen. Visar dom sig lättare då? Borde det inte vara tvärtom att dom kommer när man mår dåligt?
ariella
2010-08-11 17:00
Hej Jens..nej jag vet faktiskt inte vad det är på mitt kort.jag är varken fotograf ..vetenskapskvinna eller speciellt medial..vad jag vet.Men jag tänker så här..tja kanske det är damm..eller fukt..eller en fluga.(ja kanske inte en fluga då:))..inte vet jag..snygg är den i alla fall och jsg fantiserar lite runt den och mår bra..det duger rätt bra för mej!
Jens
2010-08-11 14:24
Efter att ha läst inläggen här så står det väl ganska klart att det finns mycket som talar för att det är helt naturliga optiska fenomen. Skeptikerna har ju kommer med ett väldigt övertygande resonemang. Vad finns det som talar för att det är andar? Vad är det som gör att ni tror att det är något annat än det som vi vet orsakar orber (damm å sånt)? Att man inte alltid har en förklaring till ett fenomen räcker ju liksom inte. Finns det överhuvudtaget någonting med substans som man kan slänga i ansiktet på skeptikerna annat än att man "tror".
ariella
2010-08-11 10:28
Tycker det känns bra med en andlig "sida" där människor har kritiskt tänkande.. Sen KAN man ju vara det utan att ironisera ..då blir det ännu bättre! Jag är i alla fall mycket nyfiken på vad det egentligen är som kommit med på min bild..då inte ens duktiga fotografer har kunnat hitta nån förklaring..kortet togs också efter jag tagit mej ur verkligt jobbiga saker..så känns det ju än mer spännande Hur som kanske får en möjlighet att visa den i tidningen..ska maila och höra..sen skulle det vara spännande att höra vad ni kritiska tror...
Skogs-Harald
2010-08-11 00:00
Jag var ute med familjen idag och när jag kom hem hade jag en stor fläck på ena byxbenet. Jag hade inte skrapat emot något och jag kan inte förstå var den kom ifrån. Jag har låtit flera av mina bekanta titta på den men ingen har kunnat förklara vad det är för något. Eftersom vi inte har någon förklaring så måste det väl vara en ande.
Staines
2010-08-09 23:46
Hej ariella. Jag kan ju förstås inte veta vad som orsakat just ditt optiska fenomen men vad vi vet är att just sådana oskärpecirklar orsakas av att små partiklar kommit ur fokus. Det är lätt att testa så det är inte min "tro" utan det är ett faktum lätt kan ledas i bevis. Du kan testa själv att ta ett foto genom en regnvåt fönsterruta och se hur vattendropparna bildar orber/oskärpecirklar vid vissa avstånd. Eller som jag föreslagit tidigare - skaka en dammig tröja ovanför kameran och ta några kort (med blixt) så får du många orber. Återigen, att det handlar om helt naturliga optiska fenomen är inte mina "idéer" utan något som lätt bevisas. Teorier om att det skulle vara mormor blir därigenom överflödiga.
ariella
2010-08-09 08:52
Men Staines..mitt klot..ja det ser ut som ett klot faktiskt är väldigt fast i konturer o mönster..och riktigt starkt grön och fotografer HAR tittat på bilden och de vet inte vad det är..de kunde då inte förklara det med damm eller insekter..undrar hur du skulle resonera om den...
Monica
2010-08-08 14:01
Hördu Staines..bör du inte snart ha fattat att det är dags att sluta tjata på om Dina ideer om vad orber är. Du säger dej ha läst en massa fakta om att det handlar om dammpartiklar mm. och att det är new ageare som försöker övertyga alla om att det är andar.... Du har varit ifarten på denna sidan ganska länge nu....och du upprepar dej ideligen...kom med något nytt. Vi som tror kommer inte att sluta bara för att du säger att vi är ute o cyklar. Säg din åsikt och sluta med att göra dej dum över andra. Och just det har du gjort tillräckligt nu.....
Staines
2010-08-01 23:44
carina, om du med 'äkta' orber menar att det skulle vara andar så måste jag tyvärr göra dig besviken. Orber är ju bara oskärpecirklar från små partiklar i luften, damm och insekter och liknande. Detta fenomen är (och har länge varit) vida känt hos fotografer och nu försöker New Age-anhängare få oss att tro att det är mormor som plötsligt cirkelrund svävar runt. Tro dom inte.
2010-08-01 18:39
Min son 8 år tog en bild på mig när jag var ovanligt glad med min digitalkamera. När jag tittar på bilden är det två ljusa ringar (fyllda men inte jämnt utan mer i ett mönster) precis bredvid mitt ansikte som går i varandra lite, men hur vet jag om de är äkta orber? Han tog flera bilder till vid samma tillfälle och på dessa syns inga ljusa ringar.
Monica
2010-08-01 17:55
Har han denne Staines äntligen blivit tyst...? Vore skönt att slippa hans kommentarer om hur dumma ALLA som tror på orber är. Att han dessutom kritiserar Nära för att ta upp ämnet tycker jag är lite väl magstark. Just att Nära skriver om sånt som intresserar och väcker frågor gör att vi är MÅNGA som läser tidningen och njuter av varje varje gång den dimper ner i brevlådan. Fortsätt med ert superbra skrivande i Nära.
2010-08-01 09:29
Min son Sebastian tagit kort i Salem i USA http://picasaweb.google.se/106738638092594690202/SalemMA2010?authkey=Gv1sRgCMjf_uKdp_XdBA&feat=email#5483155572499756450 Är det orber som Ni pratar om?
2010-07-27 18:31
Läser om orber...jag har fått med något på ett kort som togs på mej för något år sen...den är RIKTIGT grön..full med tecken o mönster....många jag mailat den till...även mediala har trott jag haft ett stort örhänge på mej....den är inte genomskinlig den är väldigt skarp o tydlig,,och runt om som en ljusgloria...sen var det så att det var en serie kort på mej som togs med sek i mellan..kanske 10 ..på inget kort varken före eller efter finns den med...och det var enda kortet jag såg glad ut på...som jag läste här..att de visar sej mest då....hur som helst ..vacker är den o gör mej lycklig att se på..vad det än är.....
Skogs-Harald
2010-07-11 14:49
Anna jag tycker inte alls att man alltid måste respektera allas åsikter. Visst gör jag det när det handlar om frågor som inte har ett "rätt" svar, jag respekterar tex dina politiska och moraliska ställningstagande. Du kan tycka vad du vill om abort eller dödsstraff, men om du går runt och försöker övertyga folk om att månen är en grönmögelost så förstår jag inte varför jag skulle respektera det. Även om det är din verklighet. I fallet med orber så är det ju busenkelt att visa att det bara är damm och ljus som spelar oss ett spratt.
Staines
2010-07-08 20:09
Hej Anna. Jag har försökt att hålla en korrekt ton och om jag inte lyckats så ber jag om ursäkt. Visst får alla tro vad de vill - jag tycker bara att någon måste stå upp för lite sans och balans i debatten. Jag förstår mycket väl att jag inte kommer att omvända någon frälst vilka argument jag än kommer med - det har ju den här debatten visat med all önskvärd tydlighet, men kanske jag kan nå någon som ännu inte bildat sig en uppfattning. Kanske kan jag uppmuntra till lite kritiskt tänkande hos någon. Det är väl det viktigaste - att lära sig att se lite kritisk på alla märkliga påståenden som cirklar runt.
Anna
2010-07-06 22:53
Nu tycker jag att det känns som att det är dags att låta alla dessa människor få tro vad de vill. Om man tänker efter behöver man inte acceptera det en människa tror eller utövar men respektera. Visst ska man diskutera och utmana varandras tänkande men jag anar en tråkig, nedlåtande attityd. Deras upplevelser är deras verklighet.
Staines
2010-06-24 15:45
Jag förstår att du tycker att det är roligt. Själv tycker jag att det är trist för det ger oss spiritualister ett dåligt rykte. Folk skrattar åt oss och jag förstår dem.
LN
2010-06-23 11:55
Orber det var faktiskt något av det roligaste jag läst på länge, alla som fotar vet ju att det blir optiska fenomen av ljus och damm. Att tro på Orber är ju lika tokigt som att tro att det blir andar på bilrutan när man kör på natten och och man blir bländad. Eller att speglingar i glasögen är övernaturliga fenomen.
Staines
2010-06-21 17:12
Hej C.L. Jag diskuterar gärna sakfrågan, men eftersom du egentligen inte säger något så vet jag inte vad jag ska svara. De vetenskapsmän som hävdade att jorden var rund fängslades och avrättades. Därför måste oskärpecirklar vara andar. Är det så du tänker?
C L
2010-06-21 10:41
För några hundra år sedan menade de styrande i samhället att Jorden var platt. De vetenskapsmän som hävdade att så inte var fallet avrättades eller fängslades. Hur smart är det att envist hävda att alla orber på foton är dammkorn? Snacka om trångsynthet som påminner om Jorden-är-platt-mentaliteten...
Staines
2010-06-14 11:06
Madde, man kan väl tro på andra sidan och ändå förstå att orber bara är oskärpecirklar. Eller driver du tesen att eftersom andra sidan finns så måste oskärpecirklar vara andar? Från Wikipedia: Oskärpecirkel är en teknisk term inom fotografering. Med ett teoretiskt perfekt objektiv kommer en punkt i objektivets fokus ("skärpeinställning", dvs en punkt på det avstånd från kameran som objektivet är inställt på) att avbildas i bildplanet som en punkt. Punkter som inte ligger i fokus kommer att avbildas som en liten "skiva" i stället, den så kallade oskärpecirkeln. En oskärpecirkel uppstår också genom ofullkomligheter i objektivet, genom diffraktion och aberration. Även motivets rörelse i förhållande till kameran ger upphov till en oskärpecirkel.
Madde
2010-06-13 14:47
Jag håller med dig och det du skrev "Anette Eriksson", till 100%! Även jag VET att det finns "en andra sida", är själv med om mycket övernaturligt och andligt, och även jag sedan barnsben. Jag förstår inte heller vad ni gör här ni som inte tror på "en andra sida", men det är väl kanske för att verka viktiga...?! Och precis som "Anette Eriksson" sa ovan,Försök inte inbilla oss att det är strunt. Bara för att just NI inte kan se och höra dem så betyder det inte att det inte finns. Jag själv vet att det finns! Har fångat ett väldigt stort antal bilder med just orber. Så lägg bara av med att spela "viktiga" ni som inte tror på detta! Tack!
Staines
2010-06-10 00:15
Hathor. Jag kan också framkalla orber på beställning. Det är bara att skaka en dammig tröja ovanför kameran. Här har man gjort just det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Orb_%28ljusfenomen%29. Lägg gärna ut dina egna alster på nätet så ska jag titta på dem. Angående dina orber som speglar sig i fönster: Nej, jag har ingen förklaring så här på rak arm, men det innebär ju inte med nödvändighet att det är mormor som svävar runt i bollform. Det kan ju lika gärna vara ett helt normalt optiskt fenomen. Avsaknad av en naturlig förklaring innebär ju inte nödvändigtvis att det är ett övernaturlig fenomen. Är det din uppfattning att dammpartiklar och små insekter INTE uppträder som orber när kamerans fokus ligger längre bort? Bettan: Det var troligen en liten insekt som passerade eller ett optiskt fenomen (Lens flare - finns beskrivet på många håll) hur gärna vi än vill tro att det var en kattungeorb.
Bettan
2010-06-07 14:00
Jag filmade mina kattungar med mobilen som lekte i sängen. Då kommer plötsligt en rund vit genomskinlig liten boll och far förbi på filmen. Efter en stund kommer det en till... Dammkorn? Nej nej, inte med den farten. Man associerar mer till en lekande kattunge i orbform.
2010-06-02 17:15
Staines ; läste lite högre upp att du undrade om någon hade en orb som dålde sig bakom något. Ja, det har jag med all säkerhet, och om du får se orber, som speglar sig i fönster,,,,hur låter din förklaring till det?? Då gav min man upp dammteorin kan jag säga. Hathor
2010-06-02 17:12
Staines: Jag håller definitivt inte med dig. Är också praktiserande medium, och kan framkalla orber på foto om jag vill. Har gjort många tester, och alla som jag lagt upp fotona för, håller med om att det inte kan vara damm, även om du nu gärna vill tro det. Det är precis som Benny säger, framkalla positiva energier, eller sätt någon som kan öppna upp emot andevärlden som modell. Ställer gärna alla mina bilder till förfogande, och det är många. Och som sagt, jag kan göra det på beställning. Hathor
Staines
2010-05-23 23:02
Jo, aldrig har väl damm varit mer spännande än i händerna på New Age'are. Kan tillägga att jag är även medium, min fru är prakticerande medium, mina svärföräldrar är mediala, ett av mina barn är medialt, flera av mina vänner är internationella medium, men vad hjälper det - damm är damm lik förbaskat.
evelina
2010-05-23 18:02
Ja var och en har ju rätt att tycka vad man vill. Tur är väl det.Själv tycker jag att det är positivt att det har kommit entidning om det andliga. Detta med orber är något så fascinerande. Var så skeptisk till att börja med, men har tagit så många bilder där det ena sekunden funnits flera orber o inga alls på nästa bild. Går kurs hos ett medium o där blir det en så förtätad stämning o mycket som händer. Har då under vår paus tagit bilder o det blir ett stort antal orber. Spännande.
Staines
2010-04-25 23:36
Jag ger upp. Jag har gjort mitt bästa men det går inte att resonera med människor som vill lura sig själva och som gladeligen blundar för fakta. Det har dock varit lärorikt. Trist bara att tidningen Nära nedlåter sig till att publicera sådant här nonsens. Nåväl, lycka till alla oavsett vad ni tror på.
Yvonne
2010-04-25 12:45
Jag har tagit kort med digitalkamera hemma inga orber på fotona. Då ber jag andarna att komma och visa sig då får jag med orber på bilderna plus att jag känner dom och kan komunicera med dem.Hur förklarar Staines det?
Marina Wikström
2010-04-23 20:07
Vi gjorde testet och fick ta ganska många bilder av samma motiv men till slut fick vi två stycken bra orber med, en mindre och en jättestor (handbollsstorlek)med några minuter emellan de olika bilderna. Orberna visar sig på två olika ställen på dessa motiv som vi fotade.
Staines
2010-04-17 12:56
Bra länk Björn. Med detta får man hoppas att debatten kan avslutas och att vi alla har blivit lite klokare.
Björn
2010-04-16 15:02
Orber är partiklar i luften (damm) som ligger närmare än det inställda fokusavståndet för kameran vid kortet och reflekterar blixtljuset. Prova att ta foton utan blixt. Ni kommer inte få några orber eftersom partiklarna i luften inte är tillräckligt upplysta. Om det vore riktiga andar eller likande borde inte blixten på kameran spela någon roll, eller hur? Är det inte damm så är det vattendroppar eller snö- och iskristaller. Någon tidigare undrade varför orber hängde under ett träd med frost på. Tja, för att det var frosten som reflekterade blixen är det enkla svaret. Kolla också wikipedia som har ett bra bildexempel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Orb_%28ljusfenomen%29
Sus
2010-04-16 10:19
Orber är kärleksfulla (energi)varelser, där för att bringa glädje och hopp. De finns runt oss överallt och de kan färdas oerhört snabbt och de kan även göra tillvaron väldigt rolig ifall man inte räds dem. De kan ses med blotta ögat men syns oftast när ljuset reflekterar mot dem.
Johan
2010-04-15 21:21
Jag har sett hur man har blåst damm framför kameran och återskapat dessa "orber". Innan jag såg det trodde jag också att det var orber. Nej, jag förnekar inte Andra sidan och allt vad andlighet innebär. Jag har själv haft kommunikation med döda och fått uppgifter som andra har kunnat verifiera och som jag omöjligt hade kunnat veta om eller gissa mig till men även om man har en stark övertygelse så måste man överväga naturliga förklaringar.
Pelleman
2010-04-15 14:57
Hur står det till med det kritiska tänkandet? Om det uppträder "orber" på ett fotografi vad är då mest sannolikt - att det är en optisk synvilla eller ett andeväsen? Att orber uppstår som optiska fenomen är välkänt och det finns också utförliga förklaringar till varför det sker. Att då börja fantisera ihop saker om att de skulle vara övernaturliga fenomen är väl oerhört naivt - eller hur?
Linda
2010-04-14 22:54
Vi har fotat många orber på jobbet. Det bästa är att det bara är att fråga om det är någon som vill vara med på bild. Ena stunden finns ingenting på kortet, nästa bild kan ha en massa orber, stora som små, den tredje inga igen. Allt taget på under en minut. Fick en icke troende arbetskamrat att bli troende på några sekunder. Vi latjade med digitalkameran i köket och hon poserade vilt. Ingenting hände. Men så ställde hon sig rakt upp och ner och nästa foto hade en jättegloria runt hennes huvud. Hon ropade rakt ut och sprang iväg. Det var inte lilla pricken utan en jättecirkel bakom hennes huvud. Inte framför, bakom. Jag har bilden kvar någonstans. Tror inte man ska leka med sånt egentligen. Har inte gjort det sedan dess. Annars ser jag ofta orber i bilder som jag tagit på mina husdjur. Ha det fint, allihop!
Staines
2010-04-13 22:30
Anette- Man kan väl vara medial men ändå inse att optiska fenomen på ett foto bara är optiska fenomen och inte mormor. Eller menar du att bara för att man kan kommunicera med andra sidan så måste man tro att allt är andar? Tycker du att det är fel att först se om det finns en rimlig "naturlig" förklaring till ett optiskt fenomen?
Anette Eriksson
2010-04-13 13:22
Ni som INTE tror på något övernaturligt behöver inte inbilla er att ni alltid har rätt. Varför ska det ALLTID finnas en VETENSKAPLIG förklaring till allt ??? Det FINNS en "ANDRA sida" för det VET JAG OCH MINA DÖTTRAR, MIN SYSTER, OCH ÖVRIGA SLÄKTINGAR som "kan se och höra" andarna. Jag själv har upplevt det sen jag var liten och även mina barn. Försök inte inbilla oss att det är strunt. Bara för att just NI inte kan se och höra dem så betyder det inte att det inte finns. DET FINNS och jag är tacksam över att få ha den kontakten, så får ni tycka vad ni vill. Varför läser ni sådana här tidningar om ni inte tror ??? Är det för att verka viktig ? Hälsningar "Lina"
Zlajjer
2010-04-12 11:27
Jag har märkt att orberna är mycket vanligare hemma hos mig när jag inte städat så noga. Är det för att orberna försöker hjälpa mig att städa eller trivs dom bara bättre där det är dammigt? MvH
David
2010-04-12 01:27
Men snälla, det är ju såna orber som uppstår när dampartiklar (eller liknande) hamnar ur fokus. Varför kan inte alls bara förstå det en gång för alla så att vi slipper sådant här?
Staines
2010-04-07 16:31
Det skulle vara intressant att veta hur många av er som ser mormor i vartenda ljussken som faktiskt tog sig tid att leta efter "naturliga" förklaringar först. Hur många av er läste det jag länkade till? Här på http://www.fotosidan.se finns många frågor och svar om ljusfenomen på bilder. Rekomenderas då det är fotoentusiaster som diskuterar.
Staines
2010-04-07 10:02
"Själv bara vet jag av erfarenhet att det finns andar omkring oss.Men de som aldrig sett eller känt nåt förstår jag att de inte tror." Jag är själv medium och healer och har kontakt med andra sidan dagligen, men det innebär ju inte att jag kastar allt kritiskt tänkande överbord. Ett optiskt fenomen är ett optiskt fenomen oavsett vad vi tror på i övrigt. Ett ljussken blir ju inte mormor bara för att jag är "troende". Denna godtrogenhet ser jag som ett stort problem för oss som jobbar med andlighet. Jag möter ständigt folk som tror på allehanda märkligheter bara av den anledningen att de VILL tro. Att vara kritisk till sensationella påståenden är bara sunt.
Gun-Marie Wahlberg
2010-04-07 01:32
Jag och min man besökte Glimminge hus för några år sedan och förstås fotade vi med digitalkameran. I ett av rummen sa jag att det kändes konstigt. Min man fotade runt om i ett av rummen. När vi senare tittade på fotona va en väninna på besök hos oss. Hon såg en orb ovanför mitt huvud. Vi zoomade och tittade med förstoringsglas på den och såg nåt konstigt.Det fanns olika färger och mönster i den.Väninnan tyckte det såg ut som ett hundansikte (orben). Vi kollade efter i en broschyr från Glimminge och där står det att man sett dessa fenomen.Någon ande visar sig gärna med ett hundansikte. Om detta visste vi inget om tidigare. Denna orb(damm)fanns inte på samma plats på linsen när min man vände sig och fotade annat.Fotot finns kvar så att det går att bevisa detta vid behov.Själv bara vet jag av erfarenhet att det finns andar omkring oss.Men de som aldrig sett eller känt nåt förstår jag att de inte tror.Jag hoppas att alla nån gång får bevis att de finns med oss fast de gått över. Stort TACK för en äntligen bra tidning
Delixa
2010-04-04 19:42
Vad är det isåfall jag har då..för det spelar ingen roll om jag fotar eller nått annat när jag ser ljusa gestalter kommer farande hemma hos mig dagligen. när jag nu råkar se dem varje dag.man ser ju hur de är klädda..kan ni svara mig det tror ni? Orber har jag i hela mitt hem det är inte 8 som vissa har utan flera hundra om inte tusen med..
Staines
2010-04-02 21:00
Jodå. Det finns mycket att läsa för den intresserade. Här till exempel. (från http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/lens-flare.htm) All but the simplest cameras contain lenses which are actually comprised of several "lens elements." Lens flare is caused by non-image light which does not pass (refract) directly along its intended path, but instead reflects internally on lens elements any number of times (back and forth) before finally reaching the film or digital sensor. Lens elements often contain some type of anti-reflective coating which aims to minimize flare, however no multi-element lens eliminates it entirely. Light sources will still reflect a small fraction of their light, and this reflected light becomes visible as flare in regions where it becomes comparable in intensity to the refracted light (created by the actual image). Flare which appears as polygonal shapes is caused by light which reflects off the inside edges of the lens aperture (diaphragm), shown above.
2010-04-02 13:02
Orber spanar ofta in genom fönster i hus har jag märkt då jag tagit foton utomhus. De verkar väldigt nyfikna!Jag tog en gång ett foto på att höghus nerifrån marken och upp och resultatet var häpnadsväckande på bilderna! Även uppträder de starkt och många på ställen där det förekommer alkohol (fester, dansställen, pubar etc) som jag sett på foton som folk tagit när de varit ute och festat. Min syster har även lyckats fånga en snabb orb på film ovanför sitt nyfödda barnbarn. Ofta kan jag se ansikten eller figurer inuti orberna om jag förstorar upp dem i datorn, inte alltid, men ofta. På Blocket ser jag ofta orber framför och på föremål, möbler etc som folk säljer på annons, sådana föremål köper jag aldrig -jag behöver inte fler orber än vad jag redan har omkring mig. Jag har även sett orber som är 6- och 8-kantiga vilket förvånat mig mycket. Många avfärdar orber som damm och smuts, men så lätt kan de ej bortförklaras! Vissa glöder ju t.o.m i kanterna...som ett skarpt ljus. Har ingen utforskat detta fenomen?
Staines
2010-03-26 09:31
Dorthe. Nej, det är bara damm på linsen eller ett optiskt fenomen.
Dorthe
2010-03-25 13:50
jag tog en dag en bild på mit kök och där var 2 ober är det närra och kärre?
athena
2010-03-23 21:29
Jag undrade först vad det var på vissa foton i min kamera tills jag läste ert reportage om orber i er tidning. Helt otroligt jag får fram tydliga ansikten i orberna särskilt i ett av mina kort ca 7 st olika tydliga ansiktsbilder som ser ut som små fotografier detta kort ligger i min mobil och är taget i ett gammalt hus i en källare på en otroligt glad o positiv person. Den här personen är också väldigt medial så jag tror att orberna har dragits till den här starka glada energin. Tack för att jag fick lära mig om orber=)
2010-03-23 17:38
Hmmm... tyvärr så förklarar ingen av de länkar ljuset på dessa bilder...
Staines
2010-03-23 00:17
Finns en bra förklaring här också: http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/lens-flare.htm
Staines
2010-03-23 00:14
Aleethia... Här kan du läsa om optiska fenomen. http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare
2010-03-22 23:02
Staines.. Jag har ett foto med en blå orb och den har en "svans" och det är taget med en systemkamera.. Tid mellan fotona handlar om 1 sek och man ser hur den flyttar sig. Har fått med samma orb genom en vanlig "skitkamera" så jag tror inte att det handlar om vilken typ av kamera man använder...
Staines
2010-03-22 10:10
Ingen? Tänkte väl det.
Staines
2010-03-14 20:02
Kan någon visa mig en "orb" som är delvis dold bakom något annat objekt? Då faller ju dammteorin, förstås. Tilläggas bör att jag ofta får "orber" när jag tar kort med min billiga skitkamera men aldrig med min dyra systemkamera...
Karin
2010-03-13 18:45
Jag har en massa order på mina foto.. ett av dom var riktigt konstigt, ingen rund jämn 'sak' utan precis som en pöl.. men ändock en orb. Har en väninnan som 'ser' och hon säger att jag har en hel del aktivitet i min lgh.. Intressant
2010-03-12 06:59
Jag får ofta orber på mina kort. Särskilt på kort med våran son (första barnet) Jag är alltid noga med att linsen är ren innan jag fotograferar.
Mrs Miller
2010-03-11 22:44
Ja det där med orber...tillsammans med 4 av varandra oberoende kameror har vi lyckats fånga dessa energibubblor vid samma tillfällen. Foton tagna, med samma kamera, i snabb följd efter varandra, tre foton ser vi inga bubblor på men på det fjärde. Man borde ju har haft "damm på linsen" på alla fotona, eller?
Annelie
2010-03-07 02:21
Vi tog en massa kort i ett 1800-talshus i visby just därför att de sa att det fanns andar där... Det blev inga orber. Tills vi framkallade korten, då var där ett kort på mig, stillasittandes, med flertalet orber runt mig. Är orberna personliga eller hör de till huset??
2010-03-03 22:26
Orber är 99,9 procent damm =)
sisla
2010-03-03 20:19
Det jag har lärt mig om orber är följande: Förstora just orben när du får med en sådan på bilden. ÄR den genomskinlig är det bara damm. MEN är den tjock och finns en lila/blå färg inuti den - DÅ är det en orb.. så det är många som tror de har fångat orber när det i själva verket är damm. Har man dansat etc ja då kan man med all sannolikhet misstänka damm som ser ut som orber!
Staines
2010-02-25 18:12
Jag kan tillägga att fotot med de femton "orberna" tog jag en dag när jag tillbringat förmiddagen i ett snickeri och hade fått sågspån i den fickan där jag förvarade kameran. Prova själv. Blås lite damm eller sågspån mot ditt objektiv och ta sedan ett kort. Prova även med några kamrater och ta varsitt foto samtidigt åt samma håll och se om ni kan fota samma "orb". Om det lyckas ska jag äta upp min hatt.
Staines
2010-02-25 17:55
Tyvärr. Det är faktiskt bara damm på linsen. Jag har tittat på hundratals foton med "orber" och inte på ett enda har jag hittat någon "orb" som är delvis dold bakom något objekt. Jag har foton med femton "orber" på och om det hade varit ett verkligt fenomen så borde väl någon "orb" någon gång hamnat bakom något. Om det är damm på linsen däremot så kommer alla givetvis att synas som hela cirklar. Prova att göra rent linsen noga och ta ett foto.
Sudha
2010-02-22 15:22
Jag tog ett antal nattbilder på frostade trädgrenar i januari när jag var ute med hunden och när jag sedan lade in dem i datorn, så var det som 30-40st genomskinliga bollar hängde i ett av träden. De ser precis ut som den synliga orben vid Erikas hand ovan. Vad är egentligen en orb. Jag trodde att det var själar, men varför skulle de då välja att hänga i ett träd när jag fotograferar det? En vacker bild blev det, men lite märklig.
Kinna
2010-01-23 20:10
Jag brukar alltid vara rädd om saker och så även den ganska nyinköpta digitalkameran jag använder.På de senaste omgångarna med tagna kort har orber framträdit på samtliga kort.Första tiden blev jag ledsen och frustrerad för jag tänkte att kameran måste ha blivit förstörd...men jag har skyddat den från väta och den har legat i sitt fodral när den inte använts och som jag nyss skrev är jag aktsam om mina tillhörigheter.(Den ska dessutom tåla tex. lite regnstänk-det är en speciell symbol med ett paraply och vattendroppar fram på kameran.) Jag fotograferar dagligen mina tre barn och det blir många kort.Dessa vad jag tror är orber är så många på korten att vissa kort nästan ser förstörda ut.Jag har fått höra att det är damm i kameran-damm på linsen eller att det kan ha kommit in vatten i kameran.Jag vet emellanåt varken ut eller in för det verkar så otroligt. Jag har aldrig varit med om det tidigare.Visst KAN det vara damm och fukt men det kan ju också vara orber vilket JAG tror att det är eftersom jag tycker mig uppleva viss kontakt med andra sidan omkring mig.Jag har varken riktig kunskap eller förmåga att få någon klarhet i det hela men det är NÅGONTING som på olika sätt är närvarande för det känner jag...Ja jag får väl se vad som händer framöver med kort som tas.Hmmmm....
2010-01-22 12:03
PCN. Jag har "fångat" många bilder med orber. På min kusins bröllop fanns det 7 st orber i olika storlekar när de dansade bröllpsvalsen. Min äldste son har oftast en stor orb i närheten av sig. I stallet finns det många orber runt omkring hästarna.
2010-01-19 16:17
På min arbetsplats (förskola) framträder gärna orber när vi gör något fysiskt, dansar, leker, har rytmik. Vid min morfars begravning finns tydliga orber svävande snett ovanför hans kista.
Malin
2010-01-14 17:47
:) Det bidde inga orber på mina kort..prövade flera gånger :)
Ditt namn:  
Din epost: (Visas ej)
Din hemsida:
Kommentar:  
Vår nätetikett