Andlig utan religiös tillhörighet

I veckans krönika berättar Jai öppet om sina tidigare alkoholproblem. Han behövde hjälp men kunde inte acceptera rådet om att lämna över sitt liv till Gud. Hur skulle han hitta Gud, när han inte trodde att han fanns?

Text: Jai Thornell
Foto: Shutterstock

För 20 år sedan blev jag nykter genom behandling och genom att gå till Anonyma Alkoholister. Trots att jag var nere för räkning så var mitt högmod stort. Människan var kronan på verket, religiösa människor var svaga och dumma i huvudet, vetenskapen var svaret på allt och ord som Gud eller Jesus gav mig allergi på hela kroppen.

Väl på AA så berättade de för mig att om jag skulle räkna med en varaktig nykterhet så var jag tvungen att bli ödmjuk, böja på nacken och lämna över mitt liv till Gud. Jag fick flipp direkt. Naturligtvis blev jag hellre full igen än att börja tro på något som inte fanns. Så jag tog återfall och trillade djupare ner i det mörka hålet. På nästa AA-möte upprepades budskapet – hitta din högre kraft, kapitulera genom att inse att du har förlorat kontrollen över ditt liv.

– Förlorat kontrollen? I h…vete heller, sa jag. Jag har ett eget framgångsrikt företag, två vackra barn och fru, gott om pengar på banken och är väl ansedd bland vänner och samhälle.

Så jag fick bli full en gång till, och denna gången gjorde det ont när jag föll. Jag stapplade iväg till AA – och förtvivlat bad jag om hjälp. När samma meningar upprepades igen så bestämde jag mig för att ge det en chans. Men hur i hela världen skulle jag kunna hitta Gud om det inte fanns någon? Och Jesus – vadå Jesus – om han ens hade funnits så var han en vanlig människa. Och Den Heliga Ande… va???

Genom åren har jag förstått att min allergi uppstod genom att jag anammat religiösa utövares sätt att beskriva andlighet, Gud, Jesus och så vidare. Jag hade sett vad religionerna ställt till med i världen och det var ingen vacker syn. Jag såg människor som kallade sig för kristna, muslimer, buddhister, hinduister med flera som bar sig så illa åt att den enda slutsatsen var att de var galna, och om det fanns en Gud så vore han också galen.

Religionerna la beslag på andligheten och dessa ord. De har besudlat andligheten och dess innebörd, dess ord – de har missbrukat sin makt. Och jag accepterade det då men inte längre. I dag har jag gjort en ”reclaim”, det vill säga jag har återtagit Gud, Sonen och Den Heliga Ande. När jag pratar om detta så tror en del att jag blivit religiös, men det har jag inte. De religiösa behöver andligheten men de andliga behöver inte religionen.

Gud är inte separerad från oss – det är religionens sätt att hålla dig liten och separerad. Du är Gud, din själ är en aspekt av Gud. Alla våra själar är med andra ord sammanbundna med varandra. Detta är Oneness!

Sonen som i Kristendomen är detsamma som Guds son, det vill säga Jesus, var inte Guds son. Alla människor är Guds söner och döttrar eftersom vi alla är en del av Gud. Hos Jesus var denna kraft väldigt tydlig och han uttryckte den kraften genom sitt agerande och sina budskap. Budskapet var i korthet detsamma som jag skriver här – vi är alla ljuset, storheten, kärleken. Lidandet existerar inte, vi är inte vår kropp, vi sover och behöver vakna upp och se sanningen.

Så den Heliga Ande. Det sägs att Gud sände den Heliga Ande för att människan ska vakna upp och inse vad som är verkligt och sant. Den Heliga Ande är bandet, bryggan, mellan det mänskliga och Gudomliga. Den Heliga Ande är din intuition, det inre vetandet, känslan av att du är mer än din kropp och att livet är mycket mer än det fysiska. Så när andliga pratar om ”flow”, eller att följa sin magkänsla, så innebär det att lämna över sig till Den Heliga Ande.

Och när vi gör anspråk på sanningen inom oss, vår storhet, vår villkorslösa kärlek och gudomlighet, så är det Kristusenergin som kommer fram eftersom vi alla är Guds ”barn”. Resan genom dimensionerna är vår resa tillbaka till den helheten, och den resan är evigheten där det på vägen blir renare och klarare.

Terminologi behöver inte vara viktigt. Men för mig har min resa från min kemiska andlighet med alkohol, till en äkta andlighet innefattande ett återtagande av orden, varit fantastisk. Jag tror fortfarande inte på Gud. Jag vet att Gud finns. Faktum är att det enda som existerar är Gud. Allt annat är en illusion, en dröm i den sovande människan. Det är dags att vakna och inse vad som är verkligt och sant – det är dags att du inser din storhet och att du utrycker den i villkorslös kärlek.

Namasté
Jai Thornell

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Få alla våra nyheter direkt i din inkorg, varje vecka:

Jag har läst och godkänner villkoren.

Fler krönikor

Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.