Andas rätt och lev längre!

Visste du att din andning kan påverka din hälsa? Genom att andas långsammare och mer sällan kan du motverka stress, sömnproblem och depression.

Text: Sabina Wärngård
Foto: Shutterstock

Effektiv andning har positiv verkan på både fysiska och psykiska besvär och gör dig till en gladare och piggare människa! Boris Aranovich är expert inom alternativ medicin och forskare och har arbetat med andning i många år. Här delar han med sig av fördelarna med effektiv andning samt ger oss en andningsövning!

Fördelar med effektiv andning:

● Ger mer syre till cellerna, vilket ger din kropp mer energi.
● Ger kroppen mer koldioxid, därmed förbättras blodcirkulationen.
● Minskar föroreningen i kroppen och hjälper de röda blodkropparna att arbeta.
● Dina hjärnceller får mer syre, vilket får dig att känna dig gladare.
● Om du är astmatiker kan effektiv andning hjälpa till att vidga dina luftrör.
● Du känner dig mer lugn och balanserad, vilket kan hjälpa mot stress.
● Kan hjälpa mot sömnproblem.
● Kan lindra smärta.
● Kan hjälpa mot högt blodtryck.

Övning: Prova effektiv andning!

●  Gör en kort inandning, på ungefär två sekunder. 
●  Gör sedan en riktigt långsam utandning genom munnen, den ska ta mellan tio och femton sekunder.
●  Håll andan fem, tio eller femton sekunder tills det börjar kännas ansträngt. Då andas du in igen.
●  Andas på detta vis i tio minuter. Du kommer uppleva ett lugn i kroppen. 
● Tänk på att du andas från magen, när du andas in ska magen puta ut och när du andas ut ska magen ”försvinna” in under revbenen. Lägg gärna din hand på magen och känn att den rör sig som det är tänkt.

Du kan också få hjälp av Boris! Läs mer på hemsidan: www.mr-ab.se

Fler artiklar

Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.