Havregrynsgröt på ett nytt sätt!

Raw food-läraren Åsa Johansson har du kunnat läsa om tidigare i Nära. Nu är hon tillbaka med några av sina bästa tips för en pigg och hälsosam vinter. Och så bjuder hon på ett gott frukostalternativ som mättar, apelsinhavre!

Text: Paulina Holkenberg
Foto: Åsa Johansson

Hej Åsa, vad är viktigt att tänka på om man lagar raw food för första gången?
– Det är viktigt att komma ihåg att det är inte är någon diet, det är inget som man hoppar på eller av. Man lägger till så mycket raw food i sin kost som man vill och känner för.

Hur håller man sig hälsosam i vinter?
– Försök att äta mat med olika färger, då får du i dig massor av antioxidanter. Det som är bra med raw food, hemlagad vegan- eller vegetarisk mat är att man automatiskt undviker hel- och halvfabrikat, utan att tänka på det, det är bra.

Vilka är dina bästa tips om man vill äta raw food, men tycker det är svårt att äta ”kall”, det vill säga oupphettad, mat i vinter?
– Undvik kylande mat som blåbär, gurka, mynta, salladsblad, grapefrukt och vattenmelon. Det är ju den typen av mat vi äter på sommaren, just för att den är kylande.
– Använd istället värmande råvaror, som vitlök, chili och ingefära. Man kan till exempel göra en soppa med kryddorna, de är stimulerande och öppnar upp blodkärlen.

Vad behöver vi som bor här i norr fylla på med?
– Försök få in det gröna i vinter. Använd gärna gröna blad, de innehåller mycket näring, klorofyll, protein, vitaminer och mineraler. Du kan till exempel göra en smoothie eller juice med gröna blad och selleri eller så kan du hacka lite persilja eller andra örter och strö över din mat. Om du lagar en varm gryta eller soppa, kan du blanda i raw food i den. Det kan vara rårivna morötter, rödbeta eller palsternacka, spenat eller machéblad, hackad paprika, chili eller färska örter.

Har du något annat tips?
– Ja, när du lagar raw food och följer ett recept är det inte alltid du har alla ingredienser hemma. Prova då att byta ut exempelvis tomaten mot en paprika. Det kanske inte blir detsamma smakmässigt, men det är fortfarande ren, fin mat. Och det kanske passar dig ännu bättre!

Vad har du annars på gång?
– Jag håller just nu på att skriva en ny bok med titeln ”Ät med Hjärtat. Välj vardagsmaten för välbefinnande och högre medvetande”. Alla kanske inte känner till hur vår mat och våra matval påverkar oss. Fysiskt vet nog många, men kanske inte att maten har en mental inverkan och i förlängningen också andlig. Jag vill sprida förståelsen för hur kropp, känslor och ande hör ihop, och att maten är en viktig bit i det hela. Boken kommer ut 2018.

Det här är Åsa:

Ålder: 68 år.
Bor: I Mölle i Skåne och Fort Lauderdale, i Florida.
Familj: Mamma, barn och barnbarn.
Gör: Inspirerar, motiverar och lär ut hur man lägger till raw food till sin kost för att må så bra som möjligt.
Intressen: Sprida ljus och glädje, familj och vänner, naturpromenader, reseupplevelser, dansa, göra nya raw food-recept, yin yoga, spirituella böcker, skriva om matens påverkan och möta nya människor.
Kontakt: asarawfood@gmail.com, www.onthelime.com


Prova Åsas recept: Apensinhavre

3-4 portioner
Härligt fruktig och tuggig havregröt med söta apelsinbitar. Havre är ”snällt” i magen och väldigt mättande. Ät som den är eller strö pumpakärnor och russin eller dadelbitar över.

Ingredienser
2 dl hela havrekorn, blötlagda över natten i kylskåp (helst 24 timmar så blir de mjukare, byt gärna vattnet efter halva tiden)
1 banan, i stora bitar
1 äpple, urkärnat, i stora bitar
4 små dadlar, urkärnade
¼-½ tesked äkta vaniljpulver
3 apelsiner, i bitar (½ + 2½)
Valfri garnering: pumpakärnor, russin/ dadelbitar och kanel

Gör så här
1. Skölj havrekornen noga. Lägg i matberedare och kör tills väl hackat.
2. Lägg i banan, äpple, dadlar, vanilj och en ½ apelsin. Kör tills allt blandats väl och får en konsistens du tycker om.
3. Blanda i resterande apelsinbitar (2½) och häll upp i skålar. 
4. Servera kanel att pudra över. Dekorera gärna med russin, pumpakärnor och annan frukt om du vill. Apelsinhavre håller sig fint i kylskåp ca 2 dagar

Tips
Vill du ha en ”slät” gröt, så kör den i mixern istället. Tillsätt bara lite mer vatten efter behov.

Raw food är mat som inte har hettats upp över 42 grader. På så sätt får du maximal näring till din kropp, eftersom näringsämnen, vitaminer och mineraler finns kvar.

Berätta för oss vad du tycker om tidningen Nära!

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Nyhetsbrevet kommer till din e-post en gång i veckan med nyheter om vad som är på gång.

Du kan också göra en avanmälan om du av någon anledning inte vill ha Näras nyhetsbrev eller ändra din e-postadress. 

Skicka mig även erbjudanden från Egmont Publishing, som äger Tidningen Nära, och våra partners.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.