Så minskar du stressen i vardagen

För mycket stress i vardagen kan leda till utmattningssyndrom och sjukdomar. Men du kan påverka ditt eget mående. Här får du några tips som hjälper dig hitta lugnet.

Text: Louise Örwell, Redaktionen
  • Ta dina stressignaler på allvar och försök stoppa i tid. Se till att försöka vila hjärnan.

  • Sänk kraven på hur det ser ut hemma. Det mänskliga mötet mellan människor är viktigare än hur vi framstår.

  • Fundera på vad du kan rensa ut och sortera hemma för att förenkla din vardag.

  • Planera in tomma dagar och försök att inte ha så mycket inbokat hela tiden.

  • Planera på kvällarna så att det inte blir så stressigt på morgnarna. Packa skolväskorna och lägg fram kläder till barnen.

  • Ibland kan det vara bra att släppa alla måsten när man kommer hem. Röran får vara, städningen kan vänta.

  • Sätt gränser och säg nej när du inte orkar. Och tacka ja för att du vill och inte för att du måste.

Fler artiklar

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Nyhetsbrevet kommer till din e-post en gång i veckan med nyheter om vad som är på gång.

Du kan också göra en avanmälan om du av någon anledning inte vill ha Näras nyhetsbrev eller ändra din e-postadress. 

Skicka mig även erbjudanden från Egmont Publishing, som äger Tidningen Nära, och våra partners.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.