Chatt med Titti Holmer 15 april 2015

Kycklingmamman:
Hej! Min dotter ska resa till Australien och vara borta ett år. Jag är orolig för hur det ska gå för henne där. Hur ska jag göra för att lära mig förhålla mig till min oro?
Titti Holmer:
Hej Kycklingmamman! Hur förhåller man sig till oro… Först måste man bedöma är det en reell oro eller inte, det vill säga finns verkliga skäl att oroa sig? Om det finns det är det ju en signal att försöka påverka det man kan påverka. Exempelvis berätta för henne att hon alltid kan ringa dig, att hon alltid har ditt stöd, att hon verkligen vet det och att du gett hela alla de råd du kunnat nu när hon så att säga lämnar boet. Men sedan är hon ju där och du här. Och här är du med din oro. Då kan du inte påverka henne i stunden, du behöver istället ta hand om din oro. Här är några tips för hur man kan göra. Notera känslan, ”det här är oro”, känn efter hur känslan känns i kroppen (den känns där!). Förklara för dig själv varför du har oron. Normalisera och påminn dig om att det är en signal som ju just nu inte kan eller ska agera på, men att det är okej att den finns där. Eftersom oro triggar igång stress i kroppen och därmed ännu mer oro kan du jobba med att få ner stressen i kroppen: andas rätt, slappna av i kroppen, ta ett varmt bad, träna kroppen så den blir trött och slappnar av. Omfokusera, det vill säga gör något annat, läs en bok, ring en vän. Varje gång oron dyker upp säg till dig själv att detta är oro, det är okej att den finns där men nu väljer jag att göra något annat. Man kan också arbeta med orostankarna genom att ställa motfrågor: Vad är sannolikheten för att det händer? Hur hanterar vi det då? Lycka till!

Velig:
Kan du hjälpa mig? Mitt liv känns kaotiskt just nu. Jag vet inte om jag ska fortsätta driva mitt företag eller om jag ska lägga ner butiken. Om jag ska stanna kvar eller flytta. Har du något tips på hur jag kan reda ut tankarna?
Titti Holmer:
Hej Velig! Ja! Det finns en metod som heter bearbetande skrivande (James Pennebaker) som kanske kan hjälpa dig. Det är en bearbetningsmetod som bygger på att man skriver av sig 20 minuter fritt kring ett tema som bekymrar en, och det kan upprepas 3-5 dagar i rad. Det kan hjälpa dig att bena ut dina tankar. Du kan också vara hjälpt av en så kallad ”talking cure”, helt enkelt prata av dig och bena ut alternativ (med en vän eller kanske stödsamtal som man kan man få via kyrkan eller kanske vårdcentral eller liknande). Lycka till!

Eva:
Hur kan jag göra för att tycka mer om mig själv? Så jag kan älska mig själv. Tack Titti!
Titti Holmer:
Hej Eva! Vi vet idag att det här med självkänsla och självförtroende ofta går in i varandra. Om man utvecklar sina kunskaper, lär sig nya saker, gör saker man tycker om ökar båda! Vi vet också att det hänger ihop med relationer till andra. Om man har goda relationer runt sig är det enklare att gilla sig själv. Sedan är det såklart viktigt att göra sig medveten om sin inre dialog. Vad säger du om dig själv till dig själv? Gör dig uppmärksam på tankar av typen som är alltför självkritiska. Man kan jobba med tankar genom att träna sig att se dem som bara tankar, det utvecklas exempelvis genom meditationsträning. Lycka till!

Amanda:
Vilket är ditt bästa lyckotips? Har du något konkret tips för mer lycka?
Titti Holmer:
Hej Amanda! Det viktigaste för mig angående lycka är insikten att lycka är en känsla som finns i kroppen. Tar man hand om den med träning, sömn, nedvarvning samt de sociala behoven av tillhörighet, förutsägbarhet och så vidare är väldigt mycket gjort. Men vid sidan av det är det att ha en balans mellan dels att ha mål som man jobbar för dagligen i kombination med att varje dag också göra något man bara njuter av. Övningen "Tre positiva saker om dagen" är väldigt bra också! Lycka till!

Sixten:
När upplever du som psykolog att flest människor är lyckliga?
Titti Holmer:
Hej Sixten! Min känsla är att människor är som lyckligast när deras behov är tillgodosedda. Socialt och fysiskt. Man har sovit och ätit, vilat och rört sig, man är omgiven av människor man känner sig bra med och man upplever sig ha kontroll över läget! Kort svar på en stor fråga! :-)

Jenni:
Hur vet man att man verkligen valt rätt och är lycklig. Man känner sig lycklig men ändå fattas något?
Titti Holmer:
Hej Jenni! Hur vet man att man valt rätt... Ja, det kan man kanske inte veta annat än genom att man konstaterar att man mår bra i livet just nu. Och det är ju vad lycka handlar om. Hur vet man att man är lycklig? Jag vill betona att lycklig är enligt min mening inget man är eller är hela tiden, utan lycka är en känsla som kommer och drar förbi ofta flera gånger om dagen. Ibland märker man det inte ens. Lyckoforskare skiljer på denna känsla av välbefinnande och det de kallar för livstillfredställelse, det vill säga vad man själv skattar och tänker om ens nivå av lycka. Så man kan känna lycka i glimtar på det sätt jag talar om men ändå uppleva att man saknar något, exempelvis att man vill ha ett annat jobb eller vill vara mer ledig eller ha nya vänner. Det ligger ingen motsats i det! Då kan man givetvis försöka tillgodose de behoven, sätta upp mål och sträva efter det (samtidigt som man fortsätter uppleva lycka dagligen ändå även om man saknar det där). Lycka till!

Kristina:
Hej Titti! Jag har haft en lång period i mitt liv som varit jobbig, men det började förändras för ca 2 år sedan. Men jag kan inte känna den där riktiga glädjen i mitt liv. Kommer jag att få känna den någon gång och hur ska jag göra för att kunna känna den? Kram Kristina
Titti Holmer:
Hej Kristina! När man genomgår svårigheter i livet kan det ge effekter i lång tid framöver. Att komma tillbaka efter svåra händelser tar tid. Kanske måste man bygga upp ett liv igen med allt vad det innebär. Kanske bygga upp nya nätverk/boende/jobb och så vidare, vilket är viktigt för att kunna må bra i livet. Det kan också vara viktigt att bearbeta det som hänt, prata av sig med vänner och skapa förståelse för varför det blev som det blev. Det gör vi ofta under tiden det jobbiga pågår, men i vissa fall gör man det efteråt. Viktigt för lycka, som måste ses över, är också rent fysiska saker som hur du sover, äter, rör dig, varvar ner och sociala saker som att du har människor omkring dig, har något att sysselsätta dig med. Exempelvis, om du inte sover eller om du ständigt stressar påverkar det dina känslor negativt, då är det svårt att må bra och man kanske ska se hur man kan förbättra sömnen (ta kontakt med din vårdcentral för kbt, sömnprogram) eller stressa ner (mindfulness eller yoga). Du skriver att du har svårt att känna den riktiga glädjen. Ibland har vi stora förväntningar kring hur det ska kännas, men jag vill påstå att du dagligen upplever stunder av glädje även om du inte märker det. Så ja, du kommer känna glädje igen! Du kan jobba med en metod som heter ”tre positiva saker om dagen” (kallas ibland ”tacksamhetsdagbok”), vilket innebär att du varje dag noterar tre stunder under dagen då du mått bra. Det hjälper dig att uppmärksamma dessa ögonblick och sedan att bli mer närvarande i lyckan när den väl inträffar. Viktigt är också att inte bara springa genom livet och jaga plikter. Kom ihåg att dagligen göra något du tycker om och njuter av och sätt upp mål, saker du vill jobba för som ger mening. Om du ändå inte upplever någon förbättring tycker jag du ska ta kontakt med din vårdcentral för att utreda fysiska orsaker eller depression (behandlas med motion, kbt och/eller antidepressiv medicinering). Kram och lycka till!

Lena K:
Hej Titti! Jag är sjukskriven sedan flera år pga kronisk sjukdom me/cfs. Jag har blivit bättre men är långt ifrån arbetsför. Vissa dagar kan jag vila ganska bra i min situation andra dagar blir jag ledsen och frustrerad.Vet inte hur jag ska gå vidare och hitta min mening/ motivation igen.Hoppas du kan ge vägledning. Tack och kram till dig :)
Titti Holmer:
Hej Lena K! Vilken tuff situation du befinner dig i. Det är helt naturligt att du har svåra dagar och lite bättre dagar. Jag hoppas du får bra stöd via sjukvården, både fysiskt och emotionellt (stödkontakt). Smärtbehandling blir viktig (kbt, mindfulness, kroppskännedom), men också sömnen är viktigt att ta om hand. Dessa faktorer är viktiga för vårt välbefinnande. De tuffa dagarna får man vara extra snäll mot sig själv, söka stöd och omsorg och de andra dagarna får man komma igen. Acceptans är mycket viktig här. Hur hittar man mening och motivation? Jag tror att det är viktigt att titta på vad tycker jag om att göra? Vad tyckte jag om att göra tidigare? Leta sysselsättningar som du kan utföra och så mycket som du kan gå upp i dem när du kan det. Leta flow-upplevelser! Träna uppmärksamhet, fokus och intresse. Det skapar mening och motivation. Kram och lycka till!

Karin:
Hur gör man för att öva hjärnan att tänka positiva tankar, så att man blir mer lycklig?
Titti Holmer:
Hej Karin! Jag tänker att du om du vill var mer lycklig måste du först och främst ta hand om de negativa tankarna på ett bra sätt. För om du när du har negativa tankar försöker tänka positivt blir du bara mer olycklig. Så, hur tar man hand om negativa tankar? Lyft upp dem, titta på dem, gärna med någon annan. Se om det finns fog för dem. Kanske har något hänt och du behöver bearbeta det genom att tala med någon, inte bara trycka undan och tänka positivt. Kanske är det tankar som du kan jobba med genom att se på ”Men vad är det värsta som kan hända då? Och vad är sannolikheten för det?” (lite kognitiv terapi!). Man kan också med hjälp av meditation träna upp en förmåga att ”lyfta sig” från negativa tankar och få mer styrsel på dem. Med det sagt, vill du ha mer positiva tankar använd övningen ”Tre positiva saker om dagen” eller tacksamhetsdagbok, det hjälper dig uppmärksamma det som är bra. Eller leta efter något bra med en jobbig situation, kanske kan du lära dig något till exempel… Normalisera, att du mår som du gör har ofta en förklaring, försök ringa in den. Gör dig närvarande i stunder av välbefinnande – det ökar positiva känslor och därmed positiva tankar. Lycka till!

Elisabeth:
Hej! Jag jobbar i vården och det är mycket stress både fysiskt och mentalt. Vi har pratat om att börja med t ex mindfulness när vi "knyter ihop säcken" innan vi går hem. Har du något bra tips hur vi skall göra/börja. Det får inte ta för lång tid. Borde kunna räcka med max 15 minuter.
Titti Holmer:
Hej Elisabeth! Wow, vilket bra idé! På 15 minuter kan ni göra mycket. Jag skulle föreslå att ni mediterar tillsammans i 10 minuter. Här är en enkel metod: A. Anatomi. Kolla av kroppen, sitt med rak hållning. B. Breathing. Följ andningen C. Counting. Räkna andetag, in och ut. 1 in och ut 2, upp till tio. Då du börjar om på 1. D. Distractions. Notera distraktioner som dyker upp, yttre och inre, och börja om på 1 när du tappar fokus. Lycka till!

Bernt:
Hur får man lyckokänslorna att vara långvariga?
Titti Holmer:
Hej Bernt! Jag tänker att en känsla är som en våg i kroppen som kommer och drar förbi. Alla känslor funkar så, lycka, ilska, sorg, rädsla. Men vill du ha mer av lycka så gör saker som du tycker om, som du brinner för, träna dig att fokusera på saker som intresserar dig. Omge dig med människor som är schyssta mot dig, ät bra, motionera, sov (lagom mycket) och ha saker att se fram emot. Jobba mot mål, men glöm inte bort att göra saker varje dag som du tycker om. Tar du hand om dig på det sättet ökar sannolikheten för dig att oftare uppleva lycka. Lycka till!

Maja:
Hej Titti. Jag har så fullt upp med småbarn, jobb, övertidsjobb och andra förpliktelser, jag hinner aldrig stanna upp och andas och jag kan inte ta en stund för mig själv. Men även om jag är trött jämt känner jag mig rätt så nöjd med livet. Dock blir jag stressad ganska ofta, med ångest och sömnbesvär som följd. Har du något tips om hur jag kan hantera stressen med de förutsättningar jag har?
Titti Holmer:
Hej Maja! Tufft med småbarnsåren! Ja, jag har en del tips. Om du kan så skapa rättvis fördelning av arbetsuppgifter i hemmet. Det är superviktigt för att du ska få mer tid för dig. En annan sak är att göra dig uppmärksam på vara du gör när du är stressad. Många av oss rusar runt och gör en massa saker som aldrig blir färdiga (plockandet?!), kanske kan man ibland låta saker ligga.... Det är viktigt att du mår bra i livet och då behöver du vila, stanna upp, andas. Försök skapa utrymme för det. Prioritera, planera och sedan utför, men då kanske annat måste väljas bort. Börja med en "not to do-list". :-) Och säg nej! Om du har svårt med ångest och sömnbesvär är också min rekommendation att ta kontakt med din vårdcentral, kanske kan du även få bra stöd där. Lycka till!

A-C K:
Hur kan man hantera personer som verkar ta ens energi ifrån en, som ser allt negativt och välter sina problem över en annan?
Titti Holmer:
Hej A-C K! Jag tänker att man ska välja sina nära med omsorg. Om du bara upplever att en person tar din energi kanske ni helt enkelt ska ta en paus, alternativt att ni talar om saken. Berätta konkret och objektivt om vad som du upplever har hänt, och ge gärna förslag på vad du skulle vilja ha från den personen istället. Lycka till!

Anonym:
Hej! Jag har väldigt stora mål som jag vill klara så fort som möjligt, och som är jätteviktiga för mig. Målen gör dock att jag ej kan vara nöjd i nuet, eftersom nuet är sämre än det jag planerar i framtiden. Har du något tips på hur jag kan tycka/känna att allt är awesome precis som det är just nu, och samtidigt ha kvar mina mål? :D
Titti Holmer:
Hej Anonym! Jag tänker att det är bra med mål, men man bör också se till att varva handlingar som tar en mot mål med handlingar som man njuter av. Planera och skapa rum för dem också. Balans helt enkelt! Man kan också, som jag tidigare nämnt, göra sig mer uppmärksam på det som faktiskt är bra just nu med hjälp av övningen "tre positiva saker om dagen". Lycka till!

Patrick:
Hej! Hur får jag bort automatiska tankar eller de undermedvetna tankarna? Kram
Titti Holmer:
Hej Patrick! Mitt bästa tips angående tankar är att lära sig meditation. Det hjälper dig hantera och förstå dina tankeprocesser! Lycka till!

Titti Holmer:
TACK för alla frågor! Att svara på dem kändes både roligt och meningsfullt och det gör mig lycklig! :-) Tack! Kom ihåg att lycka inte finns utanför dig, utan förutsättningen för lycka finns i dig och i din kropp. Ta hand om dig själv, fysiskt, psykiskt och socialt!

Moderator:
Hjärtligt tack för de kloka orden Titti och för alla svar! <3
Nästa Nära-chatt är med mediet Benny Rosenqvist torsdag 21 maj kl 16-17, då kan du som chattbesökare ställa frågor som rör relationer och andlighet. Hjärtligt välkommen tillbaka då! <3

Din åsikt är viktig för oss. Berätta vad du tycker om tidningen Nära! Din kommentar kan komma att publiceras som en insändare i tidningen. (Det går bra att använda en anonym signatur).

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.