Giving Tuesday – Tillsammans gör vi världen bättre

Black Friday har fått en kompis – #GivingTuesday. För pengarna du sparar när du rea-shoppar, eller när du låter bli att shoppa, kan du göra en god insats. Att ge är ju en sann väg till lycka! I år infaller Giving Tuesday den 1 december och kom ihåg att alla kan göra något.

Text: Madeleine Walles
Foto: Shutterstock

Kanelbullens dag, tulpanens dag, andningens dag … Men känner du till Giving Tuesday? Givandets alldeles egna dag. Den infaller den 1 december i år och är något så härligt som en internationell gräsrotsrörelse för medmänsklighet. Det är Amerikanska FN-förbundet som skapat en dag i samarbete med organisationer och företag i 150 länder då alla hjälps åt.

Privatpersoner, hjälporganisationer och företag, stora som små, över hela världen räcker ut en hjälpande hand denna dag och i Sverige leds arbetet av branschorganisationen Giva Sverige. Charlotte Rydh, som är generalsekreterare där, har arbetat med insamlingsarbete i 25 år och säger att Giving Tuesday ger henne personligt hopp om mänskligheten.

– Människan är i grunden god och vill hjälpa. Att ha en speciell givardag sätter lite extra tryck på vikten av att dela med sig. Giving Tuesday handlar inte bara om att skänka pengar – man kan ge av sin tid, ge bort saker eller ge av sig själv. Dagen rymmer verkligen ett givande i bred bemärkelse.

Det är härligt att vi nu har en dag då vi har fokus på att göra något tillsammans, menar Charlotte. Sedan önskar hon självklart att människor vill ge hela året. Men Giving Tuesday påminner oss om att idag kan jag faktiskt göra något.

En massiv våg av generositet är Giva Sveriges mål inför Giving Tuesday, och frågan är förstås hur långt man tror sig kunna nå.

– Vi har inte satt någon siffra, säger Charlotte. Vi önskar framför allt att dagen blir mer känd. Idag tror jag att cirka 8–10 procent av svenska folket känner till Giving Tuesday. Vi måste upp mot 30 procent om vi ska nå ett massivt givande.

– Drömmen är att Giving Tuesday blir lika känt som Black Friday. Tänk om alla som planerar att handla billigt då, istället skänker sina pengar
1 december!

Alla kan göra något

#GivingTuesday startades 2012 i USA av företag och välgörenhetsorganisationer i gott samarbete med FN. Idag är 150 av världens länder med och påminner om att vem som helst kan göra något den här dagen. Det behöver inte vara på ett visst sätt. ”Alla kan göra något” är budskapet som får hela världen att hänga ihop.

– Vill du göra något – gör det! Bjud några vänner på middag, ring din älskade mormor, skicka ett matpaket till en ensamstående förälder, säger Charlotte.

– Giving Tuesday växer över hela världen och vi har bara sett början på detta här i Sverige. Det är allt från små, lokala organisationer som Ung Cancer eller Teskedsorden till stora, välkända som Unicef och Cancerfonden. Bland företagen som varit med från start finns Stena Line, Apotea, Blodcentralen och Ikano bank. För framför allt små välgörenhetsorganisationer är detta ett bra sätt att nå ut med att de finns.

Hur arbetar Giva Sverige med insamling?
– Vi samarbetar med organisationer och företag där gåvor helt eller delvis finansierar deras verksamhet. Vi ser till att kvalitetssäkra våra medlemmar, sprider kunskap kring insamlingar och försöker även påverka politiker och beslutsfattare att göra det lättare att ge gåvor i Sverige. Vi ser till att göra det enkelt och begripligt att ge.

Är svenskar bra givare?
– De senaste tio åren har det svenska givandet mer än fördubblats! Det är i huvudsak vanliga medborgare, som du och jag, som ger. Vi står för hela 65–70 procent. Så även om organisationer och företag ger stort, är det privatpersoner med allt från små till stora gåvor som ger mest. God ekonomisk utveckling är en orsak och att fler organisationer ber om pengar. Vi ser att det viktigaste för att få människor att ge, är att de får frågan!

– Svenskar ger också i högre grad än andra länder pengar till internationellt arbete, till exempel vid katastrofer.

Charlotte har sett en attitydförändring till givande genom åren – idag är det okej, något positivt, att ge en gåva. Annat var det på 70- och 80-talet då många menade att skatterna vi betalar skulle fixa allt.

– Det som skett de senaste 10–15 åren är att vi, förutom att betala skatt, även vill ge pengar. Då får vi bestämma själva vart pengarna ska gå och ger till organisationer som jobbar med det som ligger nära våra egna intressen.

Har formen för givande förändrats?
– Det stora som hänt är swish. De sätt vi konsumenter handlar på i vardagen, slår igenom i givandet. Sedan förstås också att sociala medier har en plattform för att ge. Den digitala revolutionen visar nya möjligheter, så att skramla med bössor på stan är inte så vanligt längre.

– Att ge i samband med konsumtion fungerar också bra. Att ”avrunda uppåt” i klädbutiker som samarbetar med hjälporganisationer, köpa en sallad där några kronor går till forskning eller skänka pantpengarna till välgörenhet. Det är en form av mikrogivande – du ger inte så mycket, men många gånger.

Vilket är ditt tips inför 1 december?
– Följ ditt hjärta och ge en gåva till en organisation som håller på med något du tycker är viktigt. Eller hjälp någon i ditt närområde. Gå utanför din bekvämlighetszon. Och gör det enkelt! Det är första steget.

Vad gör du själv 1 december?
– Jag skänker pengar, men kan inte premiera någon av våra medlemmar så jag skänker till mitt gamla universitet. I år tänker jag även ge blod. Det har jag funderat på i många år men inte vågat. Den 1 december är det dags! 

 

5 tips på vad du kan göra:

1. Använd sociala medier för att berätta om en gåva som betytt mycket för dig eller varför du tycker det är viktigt att ge. Tagga inlägget med #GivingTuesdaySweden.
2. Ordna en filmkväll med kompisgänget där alla swishar en gåva till en organisation som ”inträdesavgift”.
3. Ge av din tid. Gör en volontärinsats eller hjälp någon i din närhet.
4. Ge bort något du inte längre behöver.
5. Gör dubbla lunchlådor och ge bort en till någon som behöver.

Källa: www.givingtuesday.se

Vill du veta mer?

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.