3 tekniker som fördjupar kontakten med ditt högre jag

Yogaterapeuten och gonginstruktören Sara Emilionie vill lära svenskar att andas rätt. Här får du tips på tre tekniker att använda som avslappningsverktyg i vardagen.

Text: Text: Marianne Westerlund
Foto: Foto: Anton Svedberg

Under en stor del av Sara Emilionies liv har hon brottats med prestationsångest och en känsla av att inte duga. Men vid 30 års ålder, sönderstressad och kravfylld, kom hon till slut till en vändpunkt. Hon lämnade både jobb och äktenskap för att ta steget ut i det okända utan en vattentät plan. Idag har hon hittat sitt livsmanus och ser som sitt kall att lära varenda svensk att andas rätt.

Här får du tips på 3 tekniker som fördjupar kontakten med ditt högre jag!

Affirmationsteknik

Slut ögonen och lyssna inåt. Var närvarande. Känn kontakten med stolen, med golvet, lyssna till ditt andetag en liten stund innan du börjar affirmera. Börja upprepa det du önskar.

Fråga dig själv: Vad vill min själ? Varför är jag här? Vad ska jag uppfylla för att använda min potential? När svaret kommer – se det framför dig. Ibland kan det ta tid innan affirmationen slår in, men håll ut och förstärk din tillit. Livet ger dig det du behöver, inte det ditt ego vill. Skulle affirmationen inte fungera så finns det en större bild.

Centrerande enkel andningsteknik

Jag andas in, jag andas ut, jag släpper taget om det som varit.
Jag andas in, jag andas ut, jag släpper taget om det som väntar.
Jag andas in, jag andas ut, jag tillåter mig själv att slappna av just nu.

Avstressande andningsteknik

Sätt dig bekvämt med rak men avspänd rygg. Slut ögonen. Bara genom att sluta ögonen stänger du ute elva miljoner bitar information per sekund som annars går in i synnerven. Lägg märke till hur du andas. En stressad människa drar in magen och upp axlarna. Du ska göra helt tvärtom. Lägg en hand på nedre delen av magen, ta ett lite djupare andetag genom näsan och föreställ dig att du ska fylla en ballong. Andas in och känn hur magen spänns ut. Andas ut och låt magen sjunka tillbaka. Placera den andra handen högre upp på bröstkorgen, andas in på nytt, fyll magen, fortsätt sedan upp och känn bröstkorgen expandera. Andas ut och känn bröstkorg och mage sjunka tillbaka. Låt händerna vila på knäna och fortsätt att andas på samma sätt.

Nu kommer ett viktigt moment: ögonblicket mellan varje andetag. Många gånger jagar vi nästa andetag och går på autopilot. Överlåt nu åt kroppens intelligens att berätta för dig när du behöver nytt syre. Inte förrän då tar du ett nytt andetag. Möt det med närvaro och se hur mycket du kan fylla mage och bröstkorg. Mellan andetagen kan du bara vila och känna hur det känns att göra absolut ingenting. Bara släpp taget. Det är det utrymmet Sara brinner för att förmedla, den där mikropausen, som gör att vi går in i depån och återhämtar oss. Det är som att du lyfter foten från gasen till bromsen om du hade varit i en bil. Det djupa andetaget i samband med att du sänker andningsfrekvensen påverkar hur du tänker och känner, och du går ner i lugn och ro. Håll nu i det här verktyget och låt det hjälpa dig genom vardagen.

Hela intervjun med Sara hittar du i Nära nr 1, 2021. Där kan du även läsa om Näras chefredaktör Anna Flodberg när hon provar på gongbad hos Sara.

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Fler artiklar

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.