Kom till ro med lugnande handrörelser

Meditation hjälper oss att bli lugna och mer kreativa. Tycker du att det är svårt att meditera kan du låta det meditativa tillståndet finnas med i andra, vardagliga sysselsättningar. Ett exempel är att sticka.

Text: Paulina Holkenberg
Foto: Shutterstock

Att slå sig ner i favoritfåtöljen med ett nystan och sticka har visat sig påverka immunförsvaret positivt. Amerikansk forskning har visat att stickning minskar stress och sänker blodtrycket. 

Den upprepande handrörelsen när man går igenom maska för maska är ett perfekt sätt att låta tankarna komma och gå medan händerna jobbar systematiskt. 

Bara att beröra mjukt och fint garn sägs ha hälsofrämjande effekter på vårt välbefinnande. Om du inte har något gammalt mönster hemma eller i din närhet kan du söka på ”stickmönster” på nätet så hittar du gratisalternativ att ladda ner. Utmana hjärnan med ett svårare mönster när du är varm i fingrarna!

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Fler artiklar

Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.