Lär dig sucka för att motarbeta stress!

Hon har hittat verktygen att navigera med när livet är som svårast och välkomnar stunder då hon inte är på topp. Samtalsterapeuten och yogastudioägaren Kristin Montagu-Evans, 36, ger sig själv tillåtelse att må dåligt – på det sättet får hon tillgång till ett annat djup och längre stunder av lycka. Och hon lär gärna ut konsten att sucka, ett verktyg som signalerar till din kropp att slappna av.

Text: Kersti Hilding Hansen
Foto: Kersti Hilding Hansen

Det var Kristins mamma som introducerade henne för den spirituella världen genom att ta med henne på en deeksha-healing. (Deeksha är sanskrit för en slags energiöverföring som öppnar upp människor för inre vishet.) Hennes mamma var en andlig sökare och stod sin dotter mycket nära. När hon blev allvarligt sjuk var Kristin 19 år och hamnade i en sorg som hon hade svårt att hantera.

– Mamma var sjuk i bröstcancer under tio år, jag hade inte varit den jag är idag utan henne. Hon lärde mig att bejaka andligheten och att följa min intuition, säger Kristin.

När någon i ens närhet drabbas av sjukdom ställs allt på sin spets. Kristin levde nära sin mamma under hela hennes sjukdomstid och det påverkade hennes liv. Hon kände, och känner, ett stort behov av att veta att det finns något mer bakom det som går att ta på.

– När man vet att någon snart ska dö som man älskar växer en slags skräck inom en för hur man ska klara av det. Man är rädd att känslorna ska eskalera i all oändlighet. Min resa blev att ta reda på hur jag skulle kunna klara av att leva utan min mamma.

Yogan blev viktig

Andligheten, det spirituella, hjälpte henne att hantera sorgen och smärtan. Hon insåg att sorg och glädje måste få plats på samma gång för att kunna leva nära en människa som är svårt sjuk.
En viktig del i Kristins liv blev yogan som hon till en början inte riktigt vågade prova eftersom hon trodde att alla som håller på med yoga är superviga. Men så hamnade hon för ungefär tio år sedan på ett yogapass tack vare en kompis och upptäckte att yoga handlar om så mycket mer.

– Kropp, själ, ande, känslor, allt hänger ihop. Yogan hjälpte mig att utveckla mitt medvetande.

Kristin började studera familjeterapi för den nyligen bortgångne familjeterapeuten Jesper Juul i Köpenhamn. När hon tog det steget arbetade hon sedan många år på SVT, i redaktionen för produktioner som Robins och Djursjukhuset.

– Vid sidan om mitt fantastiskt spännande jobb inom tv och radio sökte jag mig till andligheten och personlig utveckling. Sorgeprocessen jag gick igenom tvingade mig att titta in i alla vrår av mig själv.

Ge plats för alla slags känslor

Det är hon idag djupt tacksam för. Hon ger uttryck för hur viktigt det är att ge plats för alla känslor.

– När känslor blir intensiva letar vi gärna efter sätt att distrahera oss. Vi slår på tv:n, vi ser en film, och visst kan det ibland vara helt rätt att göra just så, men vi måste också våga stanna i mörkret en stund för att ta reda på vad våra rädslor handlar om. Jag tycker att vi borde bli bättre på att be om hjälp, att hitta någon som vägleder oss genom mörkret.

Kristin berättar om forskning som visar att när man tillåter sig att följa med i känslomässiga toppar och dalar tar det ungefär fem minuter innan känslorna planas ut och övergår i en lättare känsla. När motståndet mot det svåra upphör upptäcker man fler lager av sig själv.

Hon ställer en retorisk fråga: Vad finns på den andra sidan om motståndet? Det intressanta är att hon upptäckt att ju starkare hennes sorg har varit desto starkare blir hennes känslor av glädje och lycka.

– Jag sökte ett sammanhang där jag fick möta mina känslor. Jag reste på retreats till Indien och Bali. Nu är mitt känslospektrum bredare tack vare min sorg och tillåtelsen jag gett mig själv att våga vara i mörkret när det behövs. Att må dåligt är inte fel.

Följer sin intuition

Under intervjuns gång visar det sig att Kristin gärna ställer öppna frågor som får den hon talar med att fundera vidare: Hur kan vi klara av att vara i det mörkaste utan att fly? Hur kan vi uppleva allt inom oss, både det glada och sorgen?

– Yogan och den spirituella världen har lärt mig att följa min intuition och att vara öppen. Yogan är mycket mer än asanas, våra yogapositioner, den hjälper oss att ta oss igenom blockeringar.

För två år sedan blev Kristin delägare och vd för ”Infinite yoga”, en yoga-studio mitt i Malmö, där hon ger samtalsterapi och håller föreläsningar om känslohantering. Hon studerar vidare på den fyraåriga utbildningen till familjeterapeut och brinner för att kombinera yoga med terapi.

– Som entreprenör inom hälsa är det viktigt att vara autentisk, att ta hand om mig själv för att kunna hjälpa andra. Men det är lättare sagt än gjort; att vara företagsledare kräver mycket jobb men jag blir bättre och bättre på att välja mer tid för mig själv och att ta hand om mitt välbefinnande. Jag har försökt identifiera vad det är som får mig att känna att jag fyller på med energi och det kan vara alltifrån att umgås med min familj, pojkvän och vänner till att vara ensam vid havet eller dricka ett glas vin med en kär vän.

20210210Kristin1500.jpg

Sucka så det hörs

Avkoppling för Kristin är att vistas ute i naturen, göra yoga, ta ett bad i badkaret, att sjunga eller att dansa till sina favoritlåtar. Och något hon gärna berättar om är hur glad hon är över att hon har lärt sig hur effektivt det är att sucka.

– Sucka djupt, gärna så det hörs ordentligt, det är ett snabbt sätt att syresätta hjärnan. Gäspningar har en viktig funktion, de ger oss information om att vi behöver ta en paus. När vi gör oss medvetna om våra andetag kan vi använda dem och suckarna konstruktivt i vår vardag.

Kristin sjunger gärna och mycket, hon är sångerska i grunden, och har tidigare hållit i både sångterapi och sångworkshops. Att sjunga kan vara ett sätt att släppa taget om blockeringar, för andningen blir så viktig. I sång tar vi nämligen stöd av magen och på det sättet får vi hjälp att kontrollera andningen. Kristin upplever att många hon möter känner skam över sin sångröst. De vågar inte sjunga på yogapassen. Det där är något hon gärna vill ändra på, för alla har ju en röst och den ska man använda sig av.

– När man sjunger öppnar man upp för nya känslor, både skratt och gråt.

När det känns som att livet kräver lite mer av henne för att hon ska orka, far hon iväg på spa med sin bästa vän.

– Och så ger jag mig själv tillåtelse att ibland må dåligt. För tänk om det är så att de mörkare känslorna ger tillgång till mer medvetenhet om att det finns någonting annat som jag kan välja som gör att det känns lättare.

Och så i nästa andetag kommer en ny fråga: Fast var är egentligen lycka? Kristin vill helst inte bidra till att skapa press på att människor ska vara lyckliga hela tiden. För så vet hon att livet inte ser ut.

– Att ta hand om sig själv är inte ett jobb som man någonsin blir klar med. Jag har hittat bra andliga verktyg som passar mig. Tack vare dem kan jag navigera i mörker, avslutar Kristin.

Det här är Kristin

Ålder: 36 år.
Familj: Kärlekspartner.
Bor: I Malmö.
Gör: Yogastudioägare, terapeut. (Vägleder också via telefon, och online).
Hemsida: www.infiniteyogamalmo.se
Epost: kristin@infiniteyoga.se

 

Kristins bästa tips!

Första hjälpen vid oro/stress

På mitt kylskåp hemma hänger en lista med första hjälpen-verktyg som jag skrivit till mig själv. När jag behöver påminnas om redskap som jag vet funkar tittar jag på listan (det är så lätt att glömma när man är mitt uppe i en känslostorm).

Jag jobbar med känslohantering dagligen, både med mina klienter men också i mitt privatliv.

Förståelsen för vad känslor är, hur de beter sig och hur de påverkar mig i livet har för mig varit en av de största skatterna att få. Jag vill därför dela med mig av några verktyg till Näras läsare: Känslor är energi som rör sig i våra kroppar.

Vissa känslor har en högre intensitet än andra och kan skölja igenom oss när vi minst anar det. Det kan vara känslor av sorg, oro, stress, nervositet, av att inte ha kontroll, eller allmänt mörker.

Vid intensiva känslor påminn dig själv om att:
1. Andas – Djupa andetag hjälper till att lugna nervsystemet och sänder signaler till kroppen som hjälper oss att slappna av och känna oss trygga.
2. Det kommer inte alltid kännas så här! Känslor är energi, och är övergående när vi tillåter oss att uppleva känslan.
3. Be om hjälp! Du behöver inte klara allting själv. Det är okej att vara sårbar och visa sig skör. Du behöver inte ens veta vad det är du vill ha hjälp med för att sträcka ut en hand och be om hjälp.
4. Fråga dig själv: Vad behöver jag just nu? Lyssna till det intuitiva som dyker upp. Kanske behöver du ta en promenad för att få miljöombyte och bjuda in nya tankar. Kanske behöver du ringa en vän. Ta reda på vad just du behöver just nu!

Så här suckar du!
Du behöver ha: Lungor.
Tidsåtgång: Tio sekunder.

• Djupandning är en enkel och effektiv metod mot stress.
• Att sucka ofta och mycket är en bra början till att må bättre.

Suck-övning
• Att sucka är en bra mikropaus i vardagen.
• Ta ett djupt andetag.
• Låt det höras att du suckar.
• Suckar kan låta irriterade och trötta, och då kan du säga högt: Åh så skönt det är att sucka!
• Sucken är ett sätt att signalera till din kropp att du ska slappna av i kroppen.

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Fler artiklar

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.