Yoga: Hitta balans i "Örnen"

Du behöver inte göra en timmes yoga varje dag för att ta del av alla hälsoeffekter som yogan medför. Kanske räcker det gott och väl med att prova en ny position varje dag? Öva din balans och prova örnens position!

Sanskrit: Garudasana

Gör så här:
1. Börja i tadasana, bergets position. Stå med båda fötterna väl förankrade ner i din yogamatta. Lyft på tårna och lägg ner dem igen och känn att du står stadigt. Ta några djupa andetag och landa på din matta innan du börjar.


2. Böj lätt på dina knän och lägg vikten på höger fot. Lyft vänster fot och korsa vänster ben över höger ben.


3. Peka tårna neråt och sträva efter att få runt tårna bakom vaden. Om du tycker det är svårt stannar du där det känns bra.


4. Sitt ner lite djupare så brukar det vara lättare att komma runt med foten. Stanna här eller gå vidare till armarna.


5. Sträck armarna framåt, parallellt med golvet. Separera skulderbladen. Lägg höger arm ovanpå vänster arm och sträva efter att få ihop handflatorna. Är det svårt att få ihop händerna så stanna där det känns bra.


6. Böj sedan på armbågarna så att fingertopparna pekar upp mot taket. Flytta armarna ut från kroppen så att skulderbladen separeras.


7. Sträva efter att få knäna och armbågarna i en rak linje framför kroppen.


8. Stanna i positionen 10–20 andetag och släpp sedan taget om dina händer och kom tillbaka till tadasana.


9. Denna position kan utföras bara med benen för att öva balans, fokus och benstyrka eller bara med armarna för att stretcha axlar och rygg.

Utmana dig!
Slut ögonen om du vill utmana din balans.
Tänk på att vår balansförmåga förändras från dag till dag. Ibland kan det vara jätteutmanande och andra dagar lätt som en plätt!

Nya Nära - i butik nu!

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.