Yoga under ytan

Nu när sommarens varma dagar äntligen är här kan det vara skönt med ett svalkande dopp då och då. Perfekt tillfälle att samtidigt utöva yoga! Testa yoqua – yoga i vatten!

Text: Linda Nellfors
Foto: Shutterstock

Yoqua, så kallas den yogaform som du gör under vatten. Tanken är att du i tyngdlöst tillstånd ska kunna göra rörelserna mjukare och långsammare och samtidigt få mer utmanande träning med motståndet i vattnet.

Dessutom upplever många att vatten har en helande, lugnande effekt på kropp och själ. Vattennivån ska vara under bröstet och temperturen gärna lite varmare än i en vanlig simbassäng eftersom du inte rör dig i samma tempo som i vanliga yoga. 

3 yogapostitioner att testa i vatten

Stående hand till tå-position

Stå i vattnet och håll i dig i en poolkant eller i en vän. Stå med ena armen rakt ut och håll i kanten. Sträck ut ditt yttersta ben och dra knät mot ditt bröst. Ta tag i stortån eller så långt ut du kan och sträck på benet så mycket du klarar utan att du böjer på ryggen. Ta sakta ner benet igen och stå rakt, andas djupa andetag. Gör samma sak igen med andra benet.

Fler artiklar

Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.