Ringa till spålinjer — så går det till!

Har du någonsin ringt en spålinje? Eller funderar du på att göra det? Innan du ringer – läs det här. Du får handfasta tips om hur du kan förbereda dig inför ett samtal. Att ringa en spådam kostar pengar per minut, så det är en god idé att du på förhand bestämmer dig för hur länge du ska prata.

Text: Kersti Hilding Hansen
Foto: Shutterstock

 

Siri, medium på Spådam.se:

Vilka är ni?
Siri: Vi är ett större aktiebolag där 48 spådamer är anställda.

Hur går det till att ringa till er?
Siri: Det finns många olika sätt. Betalnummer är ett sätt men även fakturalinje, förskottsbetalning eller bokat samtal.

Vad kostar det?
Siri: När man betalar i förskott kostar det 20 kronor per minut. Man kan säga att 0939 (betalnumret) och förskottslinjen kostar lika mycket medan fakturalinjen kostar 21 kronor per minut. Vid förskott och faktura betalar man inte för växeltid.

Hur bestäms tiden? Och hur avslutas ett samtal?
Kunden bestämmer tiden och avslutar genom att säga ”tack och hej” eller bara lägga på luren. Vår växel bryter samtalet när man uppnått maxtid, dels i bokat samtal på 25 minuter, men också för betalsamtal. Vid förskott och faktura bryts samtalet när pengarna eller krediten tagit slut.

Vilka favoritverktyg använder ni er av?
Siri: Många använder sin mediala förmåga enbart, men vissa tar stöd av tarot, pendel eller ett skrivbordsunderlägg med bokstäver, orakelkort och sina egna guider.

Hur ska en kund bäst förbereda sig inför ett samtal till era spådamer?
Siri: Förbered er gärna med konkreta frågor. Och ta upp det som bekymrar er. Samla ihop er innan ni ringer och vi ser också gärna att kunderna har lugn och ro omkring sig. Ta samtalet seriöst, för vi är själva väldigt seriösa med det vi gör.

Vem är den typiska kunden?
Siri: Majoriteten av dem som ringer är kvinnor mellan 18 och 80 år. Ofta ringer man när man står inför en stor förändring i livet, det kan handla om en flytt, en separation eller ett byte av jobb.

Vilka frågor är vanligast?
Siri: Kommer min kille att hälsa på mig i helgen? När ringer min kille? Vilken månad blir vi ett par? Ska jag stanna eller gå? Naturligtvis ställs också de stora djupa frågorna, och vi tar allt på stort allvar. En del vill ha kontakt med anhöriga på Andra sidan och då förmedlar vi kontakten. En del är i livskris och då stöttar vi och hjälper. Vi letar även efter borttappade saker och bortsprungna djur.

Vilka frågor besvarar ni inte?
Siri: Vi besvarar aldrig frågor om sjukdom och död. Vi följer strikta regler, man får inte vara under 18 år. En del svarar heller inte på frågor kring graviditet och de flesta av oss besvarar inte frågor som handlar om en tredje person.

Hur vet man att det är bra kvalitet på spådamen man ringer?
Siri: Alla våra spådamer är certifierade. Det är jag som anställer dem och jag testar deras mediala förmågor innan de blir anställda.

Vad gör man om spådamen ”spårar ur” från ämnet och man inte är nöjd?
Siri: Då avbryter man samtalet och därefter kan man reklamera till oss.

Dina slutord!
Siri: Vi är inga gudar, vi är bara vanliga kvinnor med mediala förmågor. Vi har inte facit för era liv, vi gör inga underverk. Men vi är seriösa och vi gör alltid så gott vi kan.


 

Vivi Linde, sierska/medium på Tarotguiderna.se:

Vilka är ni?
Vivi: Det är jag och min sambo som äger företaget, jag har den mediala kompetensen och han den tekniska. Vi har 50 anställda spådamer och herrar (tre killar) och vi har också en bloggportal.

Hur går det till att ringa till er?
Vivi: All information finns på hemsidan. Man ringer ett 09-nummer och det går att välja vem man vill prata med eller så hamnar man hos den spådam/herre som finns tillgänglig.

Vad kostar det?
Vivi: Det är lite olika. Ett av numren kostar 19,90 per minut, ett annat telefonnum-
mer är tidsbestämt till en halvtimme och då betalar man 495 kronor, minutpriset blir då 16,50. Den som har ringt till oss tidigare får bonuserbjudande.

Hur bestäms tiden? Och hur avslutas ett samtal?
Vivi: Kunden bestämmer själv. När man känner sig färdig säger man det, eller så lägger man bara på luren.

Vilka favoritverktyg använder ni er av?
Vivi: Vanligast är att vi använder oss av spåkort: tarot, orakelkort eller änglakort, andekontakt med Andra sidan, kanalisering, därefter kommer pendel och många får också distanshealing under själva konsultationen.

Hur ska en kund bäst förbereda sig inför ett samtal till era spådamer/spåherrar?
Vivi: Man behöver inte förbereda sig alls. Det kan vara bra att veta vad man vill fråga om, men det krävs inte att man preciserar sig. Kunden tar inte ansvar för samtalet – det gör spådamen.

Vem är den typiska kunden?
Vivi: En kvinna mellan 30 och 60 år.

Vilka frågor är vanligast?
Vivi: Frågor om kärlek, arbete och ekonomi.

Vilka frågor besvarar ni inte?
Vivi: Frågor om sjukdom, död, katastrofer, och heller inga rättsliga frågor. Och vi vill inte styra människor känslomässigt. Vi uppmanar till att lyssna till sig själv. Vi följer etiska regler.

Hur vet man att det är bra kvalitet på spådamen man ringer?
Vivi: Alla våra anställda är testade av mig, genom att jag ställer frågor om sådant ur mitt eget liv som redan har hänt.

Vad gör man om spådamen ”spårar ur” från ämnet och man inte är nöjd?
Vivi: Lägg på, och säg till. Alla vi spådamer/herrar har en gemensam Facebookgrupp där vi kommunicerar med varandra och arbetar för att förbättra oss.
Dina slutord!

Vivi: Var medveten om när du ringer en sierska att det är du själv som fattar dina egna beslut. Det är lätt att lägga allt i någon annans händer, men vi vill få människor att lyssna mer till sig själva. Vår uppgift är att förmedla hopp om framtiden.

Line
Line är inte själv tydare, men arbetar som spindeln i nätet hos Astrobyråns Tarotlinje och Vägvalets samtalsstöd:

Vilka är ni?
Line: Vi har 12 anställda tydare. Alla är kvinnor.

Hur går det till att ringa till er?
Line: All information om oss finns på Instagram, Facebook, vår hemsida och kan ses i vår annonsering. Man kan välja att förskottsbetala en specifik samtalstid eller betala i efterhand via faktura. Den som förskottsbetalar får en kod att knappa in.

Vad kostar det?
Line: Alla våra samtal kostar 19,90 kronor per minut oavsett hur man väljer att betala.

Hur bestäms tiden? Och hur avslutas ett samtal?
Line: Kunden bestämmer själv när samtalet ska avslutas. Om man till exempel har köpt samtalstid med förskottsbetalning för 500 kronor, alltså 25 minuter, kommer systemet att tala om när tiden närmar sig sitt slut. Om man då vill avbryta gör man det och vill man förlänga tiden så finns det möjligheter att göra det också.
Tydaren hjälper då till, så att kunden håller koll på sina pengar.

Vilka favoritverktyg använder ni er av?
Line: De flesta av våra tydare använder sig av tarot, men inte alla. Vissa använder pendel och andra typer av kort. Några av tydarna föredrar öppna frågor där de får in varsel utifrån det som sägs.

Hur ska en kund bäst förbereda sig inför ett samtal till tydarna?
Line: Några föredrar att skriva ner specifika frågor. På det sättet kan det bli mindre stressigt och man får svar på det man verkligen vill ha svar på. En del tydare föredrar att hålla ett öppet samtal.

Vem är den typiska kunden?
Line: Helt vanliga människor. Oftast kvinnor mellan 20 och 75 år. Men vi har också kunder som är kända personer, vi har andra medium som ringer och vi har personer i chefspositioner.

Vilka frågor är vanligast?
Line: Kärlek är det vanligaste ämnet. Vem man kommer att träffa. Vem ska jag välja? Frågor om barn.

Vilka frågor besvarar ni inte?
Line: Tydarna svarar inte på frågor om sjukdom och dödsfall. Tydarna väljer sina ord noga, en del som ringer mår dåligt och då är det viktigt att det inte blir fel.

Hur vet man att det är bra kvalitet på tydaren man ringer?
Line: Det är upp till kunden själv att bedöma. Känner man sig nöjd och har haft ett bra samtal, eller har man inte fått svar på det man frågat om.

Vad gör man om spådamen ”spårar ur” från ämnet och man inte är nöjd?
Line: Var tydlig redan från början med vilka frågor du vill ha svar på.

Dina slutord!
Line: Vi har två olika linjer, där samma tydare arbetar. Man kan välja att få ett mer coachande samtal via Vägvalets samtalsstöd och ett samtal om framtiden via Astrobyråns Tarotlinje. Mitt tips är att ta hjälp av en tydare om du vill bryta dåliga mönster.

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Nyhetsbrevet kommer till din e-post en gång i veckan med nyheter om vad som är på gång.

Du kan också göra en avanmälan om du av någon anledning inte vill ha Näras nyhetsbrev eller ändra din e-postadress. 

Skicka mig även erbjudanden från Egmont Publishing, som äger Tidningen Nära, och våra partners.

Nya Nära - i butik nu!

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.