När jag tittar på första avsnittet av Där väggar talar fascineras jag direkt av Lena Greus och hennes sätt att arbeta andligt. Efter några telefonsamtal har vi bestämt att hon ska komma ner till Dalarna och hålla seanser, en kurs i djurkommunikation och kurs i Nåjda, schamanens livsgärning.
Månaderna går och plötsligt är det dags. Lena är precis lika jordnära och hjärtlig som i tv-programmet. Hon berättar att sju örnar cirkulerade över bilen på färden nedåt landet och att det var för helgens kurser.
Det blir några fina dagar tillsammans, starka möten med andevärlden genom trummeditationer, ceremonier och healing tillsammans med träd i ett naturreservat. Det blir tydligt att Lena besitter visdom och har en viktig berättelse hon vill dela med sig av till världen.
I tv-serien Där väggarna talar besöker Lena olika platser där människor upplevt oförklarliga saker. Foto: Daniel Hols/SVT
Skogssamernas historia
För att ta del av den berättelsen behöver vi börja med att blicka bakåt och ta avstamp i Lenas förfäders historia och dess traditioner, skogssamerna. De hade i snitt 10–15 tamrenar och livnärde sig även genom att jaga vildren, leva av skogens tillgångar och byta boplats utifrån säsong och behov.
På 1800-talet la sig svenska staten och kyrkan i och började skapa regler och lagar som försvårade skogssamernas levnadsvillkor. De blev av med sina renbeten som de betalat skatt för i hundratals år. Vildrenen försvann runt 1890 och skogssamerna förbjöds 1928 att äga renar. Konsekvenserna blev katastrofala.
Det här är ett mörkt kapitel i Sveriges historia, med rasbiologi och där samer fråntogs sitt arv, sitt naturliga sätt att leva, sina marker och där samiska barn skickades iväg till lappskolor och arbetsstugor för att försvenskas och bli kristna.
Lenas mamma skickades som barn till en arbetsstuga där livet var hårt och där barnen upprepat blev utsatta för hemska bestraffningar. Barnen tappade sitt språk, sina traditioner, kontakten med sin familj och sitt naturliga sammanhang. Statens sätt att agera skapade stora sår och splittringar inom familjer och släkter. Splittringar som lever kvar än idag i ett kollektivt trauma.
Lena Greus klädd i vacker Karesuando-kolt välkomnar till den heliga plats som
finns i Karesuando. Foto: Håkan Lindkvist
Samernas ursprung suddades ut
Samiska familjer kom från olika regioner och traditioner. Fjällsamerna levde nomadliv och följde sina renars vandringar. Skogssamerna höll sina renar i skogslandet och jagade vilt och fiskesamerna levde främst av fiske. Staten gav endast en del av samerna urfolksrättigheter och när skogssamerna inte kunde livnära sig som tidigare och fick svårt att överleva, började de att mörka sitt ursprung. Många fick jobb som ingen annan ville utföra och samerna började skrivas in som nybyggare i kyrkböckerna. Och eftersom du som same hade lägre status i samhället, suddades ursprunget ut.
– Morfar hade en träkista, kisa, berättar Lena. Samer hade en sådan oval kista att förvara sina viktigaste dokument och värdefulla saker i. Hela morfars ursprung fanns i hans kisa. Det som han aldrig berättade om.
– En dag var kisan försvunnen. Morfar hade grävt ner den på en hemlig plats. Hans bakgrund var så värdelös att det var bäst att gömma den helt så att hans barn fick en bättre framtid.
När Lena växte upp var det andra i omgivningen som sa till henne att hon var en Nåjda och bad henne om andlig hjälp. Enligt traditionen kan du inte utnämna dig själv eller gå en kurs för att bli en Nåjd (en man) eller Nåjda (en kvinna). Det är omgivningen som ger dig den rollen.
Lena använder sig av bland annat samiska trummor vid sina ceremonier. Foto: Jada Erismann
Lärde sig stämma blod
När Lena var runt tjugo år fick hon lära sig att stämma blod av en känd blodstämmarfamilj i Pajala. Mannen i familjen såg att Lena behövde gåvan och att hon kunde förvalta den. I släkten har det funnits siare, blodstämmare, jordemödrar, kopperskor, kloka gubbar och enligt sägnen ska det även funnits en känd Nåjd i Lenas släkt. Gåvorna går i arv inom släkten och är något du får äran att förvalta.
Lena minns när en vän som var renskötare ringde och bad henne om hjälp med att be vargen gå mot finska gränsen och därmed freda hans renar. Lena sa att hon inte visste hur man gjorde, men han stod på sig och till slut gick hon med på att göra ett försök.
Hon försatte sig i kontakt med vargen och bad honom att gå mot finska gränsen och låta djuren vara. Lite senare ringde hennes vän och tackade. Han bekräftade att vargen hade vänt.
Mer schaman än medium
När Lena hjälpt flera bekanta med sådant som husreningar, djurkommunikation, healing och vägledning kände hon att det var dags att utveckla sin gåva.
– Jag var nyutexaminerad studievägledare och skulle jobba på arbetsförmedlingen, men efter ett tag kändes det som att det inte lirade med mina grundvärderingar, säger hon. Jag började gå på träffar hos mediet Vendela Cederholm som sa till mig att jag var mer som en schaman än medium.
– Sedan började mitt andliga team arbeta med mig. Jag märkte det genom att de vred mitt huvud bakåt eller åt sidorna och jag fylldes av andras tankar. Det var läskigt till en början, men idag är jag trygg med kontakten.
Nåjdan beskriver Lena som en schaman som förr i tiden hade uppgiften att bry sig om sin sameby genom att vara medicinkunnig, se till att renhjorden var skyddad från rovdjur och att förhandla med dödsriket om vem som ska gå över till Andra sidan.
Nåjdan kunde sia om vilken väg man skulle ta vid förflyttningar mellan boplatser och få information från andevärlden. Till sin hjälp använde Nåjdan trumman och naturens apotek med örter, mineraler, medicinalväxter och kristaller, energi, jojken och sitt sejte. Ett sejte var som ett altare i naturen där du offrade till gudarna och naturens rådare i form av exempelvis tobak, blodoffer eller kaffe.
”Vi människor ska vara i skogen för skogens skull”. Foto: Shutterstock
Vi är en del av naturen
Det Lena vet om detta är det som förts fram genom de samiska berättelserna, de få som finns kvar. Samt genom information från andevärlden. Mycket information kring ceremonier och liknande gick förlorat i och med försvenskningen och i och med att samerna skulle kristnas.
Lena säger att hon idag gör de ceremonier som känns bra för henne och inspireras av andra ursprungsbefolkningars traditioner. Att det i sig ger en frihet.
– Vi är en del av naturen, vi är naturen. Naturen är inget vi åker och besöker. Vi har jorden till låns, vi äger den inte. Vi frågar Moder Natur Máttaráhkká om man får ta något från skogen. Vi har stor respekt för henne och vi tar inte mer än vad vi behöver.
– Allt är besjälat, och hedrar du naturen så hedrar du dig själv. Hedrar du dina förfäder, hedrar du dig själv. Allt hänger ihop.
Vad vill du förmedla till Näras läsare?
– Kärlek och hopp. Framtiden är lite skör och det är därför många vaknar upp just nu. Jag vet tyvärr inget om vad de samiska gamla sagorna säger då de gått förlorade, men andra schamanska profetior berättar att Moder Jord alltid kommer överleva men att det kan bli utmanande för oss människor i omställningen.
– Det blir värre innan det blir bättre, men det är inte för sent på något vis att förändra vårt sätt att leva. Det är viktigare än någonsin att leva nära sitt hjärta och lyssna till sin inre röst.
Jag märker att många ungdomar tänker och agerar mer medvetet och tar ett ansvar som inte jag gjorde i deras ålder. Det ger hopp.
I sommar höll Lena retreat uppe i Karesuando, i en gammal skog med träd som är 800 år gamla, ett heligt berg och en hälsokälla. Där bodde deltagarna i en kåta och Lena höll ceremonier, trummeditationer, jobbade med elementen och guidade människor till att få kontakt med sig själva och något större. Där bjöds de in till närheten och kontakten med naturen som är en plats att landa och återhämta sig på.
– Vi människor ska vara i skogen för skogens skull och inte för att vi ska göra en utflykt eller ett ärende som att plocka svamp. Går vi endast dit i ärenden, känner vi inte att vi är en del av naturen utan hamnar i prestation.
– Lägg dig ner i mossan och vila! Krama ett träd! Bli trädet, bli mossan, stenen, vattnet, vinden. Alla har en själ, allt är besjälat.
”Naturen är inget vi åker och besöker. Vi har jorden till låns, vi äger den inte.” Foto: Shutterstock
En helig plats i norr
Till Karesuando kommer grupper från hela världen. Lena är mer känd utomlands än i Sverige då ett franskt filmteam gjorde en dokumentär om henne på en webbtv-kanal med 70 000 prenumeranter. Det gav henne stjärnstatus. Nu är tiden mogen även för Sverige att upptäcka denna heliga plats och den samiska uråldriga magin.
– Andevärlden har sagt åt mig att gå från enskilda kunder till att berätta om den samiska kulturen och hålla mer i grupper och cirklar, säger Lena. Jag välkomnar er till Karesuando och den heliga plats som finns där.
Dödsgudinnan opererade
Jag ber Lena dela ett exempel på när hon använt samisk magi. Hon berättar att hon nyligen besökte Sundsvalls sjukhus för en rutinkontroll och det visade sig att hon endast hade 38 i puls så hon fick en remiss för att operera in en pacemaker.
Lena gjorde en trumresa och Sajvofolket som bor under jorden kom och hämtade henne. De tog henne ner i underjorden via en spricka i ett klippblock och där träffade hon dödsgudinnan Jahbme akka som utförde en operation på Lenas hjärta. När hon sedan kom tillbaka till sjukhuset för vidare utredning, visade arbets-EKG att hon hade hur starkt hjärta som helst.
– Jag förhandlade med dödsgudinnan och fick några år till. Det är gudarnas beslut, men det var en sån häftig upplevelse och jag är tacksam.
Lena Greus
Ålder: 53 år.
Bor: I Luleå.
Familj: Man, tre vuxna barn, husdjur.
Gör: Samisk Nåjda.
Hemsida: http://godaenergier.se
Facebook: Goda Energier Lena Greus
Instagram: @lenagreus
Aktuell: I programmet Där väggar talar som sänds på SVT Play. Ny säsong kommer till Allhelgonahelgen i år och fler program planeras inför 2026.
Reportern Andrea Nilssons insikter
Mitt möte med Lena har gett mig insikter. Jag kan läsa mig till att Svenska kyrkan offentligt bad det samiska folket om ursäkt den 24 November 2021. Sverige som land har det kvar, men det finns en sanningskommission upprättad.
Jag har förstått i hur lite jag visste om samernas historia, och att jag inte behöver åka till ett annat land för att ta del av uråldrig visdom och andlighet. Den finns närmare än så, exempelvis i de heliga skogarna i Karesuando med den magiska Nåjdan Lena.