Våga lära mer av verkligheten

Mia Mattsson-Mercer föreläste om sitt räddningsarbete med hundar i en skolklass. Att se både goda och onda sidor av verkligheten är nyttigt, menar krönikören.

Text: Mia Mattsson-Mercer
Foto: Shutterstock

Förra veckan fick jag göra det jag älskar allra mest, förutom att rädda hundar förstås. Jag fick äran att besöka en skolklass med tjugo nyfikna och otroligt skärpta barn.

 

Jag blev inbjuden till skolklassen för att hålla ett föredrag på ungefär en timme. Lärarinnan var lite orolig för det skulle bli stökigt då barnen skulle försöka sitta stilla en hel timme då de brukade hoppa runt skolbänkarna efter trettio minuter.

 

Själv var jag inte alls orolig, för jag visste att de skulle sitta som små ljus. Jag hade gjort i ordning en presentation med fotografier för att visa mitt och mina volontärers räddningsarbete med hundar nere i Italien.

Många vuxna gav mig rådet att inte ta med och visa ”sorgsna” bilder för barnen. Tyst för mig själv undrade jag hur barnen skulle kunna lära sig om livets verklighet om vi inte visar dem båda sidorna, både det goda och det onda.

 

Skolklassen var otrolig på att hänga med i mina berättelser och många händer viftade i luften för att dela med sig av vad de redan visste om hundar.  

 

En bild av en väldigt grå och sjuk hund visades på väggen, då utbrast barnen ”neeej, gud vad hemskt!”.

”Men hur ser ni själva ut när ni är sjuka?", frågade jag dem.

Vi började alla laborera med tankar och ord; vita i ansiktet, matta i hyn och lila ringar under ögonen, svettiga och så vidare. Alla nickade instämmande, kanske det inte var så konstigt och läskigt ändå.

 

På nästföljande bild var den sjuka hunden frisk och hoppade ute i gräset av pur glädje. Jag förklarade för barnen i skolklassen att så såg de också ut när de hoppade runt ute på lekplatserna efter att ha varit sängliggande och sjuka.

 

Barn och hundar har samma emotionella känslor och vi måste försöka ta oss mer tid att lyssna på dem, speciellt på en djupare nivå.

 

En liten kille berättade att han brukade plocka upp glasskärvor utomhus så att insekterna inte skulle skära av sig benen! Jag bara älskade att höra det. Dessutom lär han sig att hålla rent ute i naturen.

 

En annan bild som jag visade föreställde en död fågel liggandes på marken med en hopklibbad näbb. ”När ni tuggar tuggummi och spottar ut det på marken äter fåglarna det i tron på att det är mat. Deras näbbar limmas samman och de svälter till döds”, berättade jag.

 

Barnen stirrade med stora, uppspärrade ögon och det hördes ett tyst sorl, ”Yuck jag skall aldrig mer tugga tuggummi och om jag gör det skall jag slänga det i papperskorgen”.

 

Fram emot slutet av presentationen kom alla fram och kramade om mig. Lärarinnan lyste av glädje, ”Så här fint har de inte suttit förut, det är ju underbart.”

 

Barn behöver andra ämnen på sina skolscheman, att få bli mer involverade i djur och natur i vardagen, spirituella ämnen. Mera om verkligheten!

 

Lika mycket som vi lär oss om olika religioner kan vi lära oss om det spirituella. Mina barn har på senaste tiden kommit i kontakt med indianer från Amerika som föreläser om Moder Jord, Moder Natur, hur vi mer kan uppskatta och ta tillvara våran jord. När mina barn och jag är utomhus hör jag min son Max som nyss är fyllda fem utbrista:

”Hej sten, tack för du finns! Hej träden, vad fina ni är! Oj, vilken vacker sol det är idag och mamma hur var din dag idag?”

 

That’s Amore!

 

Mia Mattsson-Mercer

Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.