Anna Strandlind: Håll koll på kål!

När du skapar en aptitlig måltid är det bra om tallriken till största delen består av färggranna grönsaker. Gärna kål! Här har du en kompis som kan hjälpa till att hålla dig frisk.

Text: Anna Strandlind

Jag älskar verkligen kål och alla smaker de olika sorterna kan erbjuda i matväg.

Vet du att kål är en fantastisk vän för våra tarmar? Jag har hört att många får gaser av viss kål och att det inte alls känns så bra i magen. Och det är kanske inte all kål som är vän med din mage. Den kål jag vill lyfta fram här är brysselkål och broccoli.

 

Vet du att broccoli kan bidra till att läka en läckande tarm? Jag läste en studie om detta, att om man åt kost som innehöll mycket broccoli, blev symtomen mindre medan för de som inte åt broccoli så kvarstod problemen. Broccoli innehåller ett ämne som binder och hjälper ämnen i tarmen, på så sätt stärks både tarmbarriären och vårt immunförsvar. Vårt immunförsvar ”sitter” mycket i magen.

 

Vad innehåller kålsorterna då? Jo, de är fyllda med B-vitamin och C-vitamin. Kål har antiinflammatoriska egenskaper och är rik på antioxidanter. Brysselkål har jag hört är en av de mest tarmvänliga grönsaker som finns. Den är fiberrik, och det är även broccoli och blomkål, om än inte lika mycket.

 

Många tror att frukt är den största C-vitaminkällan men det stämmer inte när det gäller broccoli. Den innehåller lika mycket vitamin C som en apelsin.

 

Jag fick ett större intresse för grönsaker när jag blev vegetarian för några år sedan. Det är väldigt intressant att ta reda på vad mat den mat jag stoppar i munnen innehåller. Vi äter så många mål mat i våra liv och de påverkar vårt mående och hälsa enormt mycket. Ofta mer än vi tror. Om vi blir mer medvetna om vad vi äter, kommer vi att kunna undvika vissa sjukdomar.

Att njuta av mat och alla dess färger är en av livets njutningar anser jag. Att mötas vid måltider gynnar både hälsa och välbefinnande.

 

Njut och känn lukten! Se din tallrik! Är maten färgrik? Det kan vara en bra start på sen mer hälsosam måltid. Låt grönsaker vara den största delen på din tallrik, komplettera sedan med det andra. Ät långsamt och tugga väl, lägg ner besticken emellanåt.

Låt dina måltider vara en höjdpunkt på dagen, då njuter du mer av allt annat omkring dig.

 

Varma kramar från mig

Anna

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.
Publicerat

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.