Tänk dig att du flyter fram på ett stilla, glittrande vatten och känner hur stillheten letar sig in i din själ. Eller att du färdas lugnt och behagligt genom rymden, mitt bland stjärnor och planeter.
Att lyssna på Peter Karlssons musik innebär att sänka axlarna och lättare hitta vägen till ro och läkande. Han är en mästare på att skapa avslappnande melodislingor. Förklaringen, säger han själv, kan vara att han som norrlänning gör musik i Kalix-tempo.
– I Kalix där jag växte upp skojar vi ofta om hur långsamt allting går där. Vi kallar till exempel qigong, med sina långsamma rörelser, för Kalix-karate.
Peter Karlsson skrattar gott.
– Det symboliserar hur ”snabba” vi är, och nu är jag på rätt plats i livet för att göra musik i norrländskt tempo.
Den gamle hårdrockaren Peter har verkligen dragit ner på både fart och volym, när han idag skapar ”soft musik att chilla till”. Han har tagit sig artistnamnet Café la Luna, eftersom Peter Karlsson inte riktigt funkar i artistsammanhang längre – det finns för många …
Varför då Café la Luna? ”Café” fick symbolisera ledighet och ”la Luna” stillheten, förklarar han och ger exempel på vad han serverar på sina senaste plattor som namngetts med olika färger:
– ”Blue” innehåller korta relax-melodier med svaga trumbeats. Jag tänker att det är musik man spelar hemma när man går ner i varv efter en arbetsdag. Eller kanske till en romantisk middag, vad vet jag.
– ”Yellow” är tänkt för meditation, här har musiken en annan instrumentering och lite längre spår på sju–åtta minuter. Musiken ska vara som att skära smör med en varm kniv, så lätt.
Körde ikapp ett ufo
Även om han har en helt annan musikbakgrund så är meditationsmusik inte helt nytt för honom. Men att han hamnade i det här facket från första början hänger helt och hållet ihop med att han träffade mediet Benny Rosenqvist på en fest.
– Jag hade ingen koll på vem han var, säger Peter. Det blev att jag började berätta min historia om hur jag körde ikapp ett ufo – och blev förvånad när Benny lyssnade intresserat. Han var den första som tog detta på allvar, det som alla andra bara har skrattat gott åt!
Där började deras samarbete.
– När Benny sedan berättade vad han jobbade med blev jag paff. Han sa att han ville att jag skulle göra musik till hans kommande meditations-cd och skickade mig musik som skulle inspirera mig. Utifrån det komponerade jag musik till hans fyra meditations-skivor, varav en för barn. Det var något helt nytt för mig, men det var så allt startade.
Ursäkta Peter, men ufo-historien. Nu måste du berätta!
– Det hände när jag var i 20-årsåldern, jag och en kompis var på semester i Finland. Mitt ute i skogen var det dans i ett hus som låg väldigt ödsligt. Vi stod utanför när jag plötsligt såg ett stort ufo ovanför hustaket. Du förstår känslan!
Vad var det du såg?
– Det var kväll och jag såg bara ljuset, men ufot stod stilla 15–20 meter ovanför huset, inte längre bort än att jag kunde ha kastat en snöboll på det om jag ansträngt mig. Formen var oval och dess storlek kan jämföras med en badmintonplan.
– Jag såg regnbågens färger undertill, vitt ytterst i en cirkel, sedan olika färgcirklar in mot mitten där det också var ljust. Inget bländande sken, men färgerna lyste. Sedan började ufot gunga sakta, som en klockpendel. Svängde långsamt och lite på sidan så att jag kunde se ovansidan, dessvärre såg jag inget fönster.
När luftfarkosten gjort sina observationer började den sakta glida därifrån. Peter som hade bilen med sig, sprang dit och startade motorn samtidigt som han såg hur ufot flög ovanför trädtopparna, precis vid sidan om vägen.
– Jag tryckte gasen i botten på min Volvo och körde efter. Kör ufot, svängde av vägen och plockade fram kameran.
– Min kompis och jag räknade ut att ufot skulle passera direkt ovanför våra huvuden. Och där kom det! Jag tryckte av så många bilder jag bara kunde. Men när jag sedan framkallade dem var det bara som ett rutnät över bilderna …
Peter har gått från fartfylld hårdrock till lugna relax-melodier.
Möter Andra sidan
Många må ha skrattat gott åt hans upplevelse för 40 år sedan, men för Peter blev händelsen ett bevis på att det finns något annat än vårt liv på jorden. Det han såg kom inte från vår planet, det är han övertygad om. Man mötte en svävande, ljudlös farkost utan motorljud. Känslan sitter i.
– När jag berättar om det nu reser sig faktiskt håret på armarna!
Storyn fick alltså Peter att börja samarbeta med Benny och under de många seansturnéer de gjort tillsammans har Peter också fått belägg för att det finns mer än det vi kan se.
– Jag har minst 400 gånger sett Benny förmedla budskap till människor vid seanser. Det blir väldigt tydligt då att det finns något på Andra sidan. Det kan jag stå för utan att blinka, när jag berättar för mina vänner. Det har också gjort mig lugnare inför döden. Den skrämmer mig inte alls på samma sätt som tidigare.
Sin meditationsmusik skapar Peter i någon av sina två studior, på Österlen och på Lidingö. Platsen spelar egentligen ingen roll, det viktiga är att han får gå in i sin skaparbubbla och vara ostörd – helst i flera dygn.
– Skapandet börjar oftast på en keyboard, där hittar jag klangerna, sedan utvecklar jag med de ljud jag har i min dator och med andra instrument. Jag lägger till akustisk gitarr, bjuder ibland in musiker som spelar flöjt eller saxofon.
– Det som är speciellt med min musik är den nordiska klangen med ett stråk av vemod. Den mesta meditationsmusik som finns på streamingtjänster idag har influenser från Asien. Det är absolut inte fel, men varför göra som alla andra? Istället försöker jag hitta ett annat musikspråk. Jag tänker mycket melodi, vill inte bara ha en ton som hålls ut i fem minuter. Det är själva melodin som ska framkalla en känsla, det har alltid varit A och O för mig. Jag vill jobba med kontraster mellan dur och moll, få musiken att lyfta så att ljuset kommer in. Jag vill jobba med båda färgerna.
Hanterat sin blygsel
När en melodi är klar lägger sig Peter med hörlurarna på och lyssnar kritiskt. Ger musiken honom ro? Är det något som stör? Det som skaver ändrar han på.
Mediterar du själv?
– Jag vet hur man gör men har inte riktigt lärt mig. Jag kan sjunka ner i någon sorts dvala då jag stänger av allt och det är kanske det som kallas meditation? Jag har stundtals en onormalt låg vilopuls, 30 slag i minuten, och går faktiskt hos en hjärtspecialist på kontroller för att mitt hjärta slår så sakta. Jag har lugnet inom mig – som en evig meditation.
Han skrattar och erkänner att hans lugn ibland kan reta gallfeber på omgivningen. Å andra sidan är han en ovanligt pratsam norrlänning. Rolig som tusan är han också.
– Du ska veta att när jag växte upp så var jag den blygaste i klassen, vågade aldrig räcka upp handen. Sen kom musiken in i mitt liv och då var jag tvungen att göra mig hörd och växa in i rollen som artist, prata i mikrofon …
– Där hände något, kände jag. Min personlighet förändrades. Jag vågade göra saker jag aldrig vågat innan. Jag var ju tvungen att övervinna min blygsel och jag har blivit modigare. Idag kan jag prata inför människor utan bekymmer – ja, jag trivs faktiskt med det.
Musik för liv och död
Peter tror att avslappningsmusik varit extra viktigt under pandemin.
– Jag märker på kommentarer på Facebook och i mejl att många lyssnar till min musik nu – fler än jag någonsin trott. Jag har alltid tänkt att jag jobbar för den svenska marknaden, men inser att jag har lyssnare över hela världen. Chile, Kanada, Nya Zeeland … Jag vet inte hur de hittar mig, men det fina med meditationsmusik är att det är tonerna som är språket. Då kan alla lyssna.
Peter berättar om en tidningsartikel han läst, som gjorde honom väldigt glad.
– Det var en ljudforskare som räknat ut vilken sorts musik som är idealisk att lyssna på när man kör bil. Det är exakt sådan musik jag gör! Instrumental, långsam, följsam, med 60–80 beats per minute … Det blev verkligen en inspiration för mig att fortsätta.
Du vet att en av Näras redaktörer valde att föda barn till din musik!
– Ja, och jag blev tårögd när jag hörde det, väldigt glad och rörd. Så hedrad att dottern nu fått namnge en av mina kommande låtar som jag tillägnar henne.
– Dessutom har jag hört att människor i Kalix använt min musik på begravningar – så nu spelas den vid både födsel och död. Det är stora stunder i livet, tillfällen man aldrig glömmer. Att människor då väljer att spela min musik, det känns i hjärtat.
Lite nyfiken blir man på hur Peters gamla hårdrockkompisar ser på hans nya, softa musik.
– De är kvar i att det ska vara gitarrer och hög volym. Det är inget fel med det, men jag personligen kan göra annat också.
Peter ler.
– Men en av killarna sa faktiskt att min avslappningsmusik funkar fint att diska till, haha.
Det här är Peter
Ålder: 62 år.
Familj: Hustrun Susanne och två vuxna barn, Frida och Johan.
Bor: På Lidingö och Österlen.
Gör: Musiker och musikproducent, skapar avslappningsmusik under artistnamnet Café la Luna.
Motto: ”Att inte stressa – ett motto jag lever efter. Jag gillar att ta det lugnt.”
Andlighet för mig: ”Att vara öppen och förstående för andra. I unga år hade jag tron på en gud, den är borta idag. Men jag har en tro, mycket tack vare Benny som visat att det finns något mer på Andra sidan.”
Här hittar du Peters meditationsmusik!
Café la Luna hittar du på Spotify! Klicka här för att lyssna.
I samarbete med Peter Karlsson har vi på Nära gett ut två cd-album med musik som passar utmärkt att meditera till. ”Nära dig” och ”Nära själen” kostar 129 kr/st och kan beställas på www.dintidning.se.