Yoga: Jorda dig med trädets position

Vrksasana, trädets position, är så mycket mer än en balansövning. Den grundar dig så att du kan ta del av kraften från jorden, samtidigt som du öppnar upp för himlen och den andliga kanalen. Om du har möjlighet – gör positionen utomhus barfota. Gärna nära ett träd!

Text: Paulina Holkenberg
Foto: Getty Images

Gör så här:

1. Börja i tadasana, bergets position, med fötterna axelbrett, väl förankrade ner i mattan eller marken. Aktivera dina lår utan att spänna med ansträngning. Sug in magen något och ha en stolt hållning. Rulla bak axlarna och sätt dem på plats. Blicken är rakt fram och hitta gärna något framför dig som du kan fokusera på.

2. Lägg vikten på vänster fot. Ta din högra fot och sätt den med tårna i mattan mot din vrist, på din vad eller uppe på låret. Ta hjälp av din hand för att sätta den på plats. Det spelar ingen roll var du väljer att ha din fot. Undvik bara att placera den på insidan av höger knä.

3. Föreställ dig att du har rötter, precis som ett träd, som går från din fot ner i marken. Känn hur rötterna växer och ger dig stabilitet, grund. Känn förankring till Moder Jord.

4. Förläng svanskotan ner mot golvet och vinkla höftbenen något upp mot dina revben. Förläng din rygg och sträck toppen av huvudet upp mot himlen med blicken rakt fram. Känn att underkroppen strävar ner mot golvet eller marken med en stabil, kraftfull känsla, samtidigt som överkroppen strävar upp mot himlen, mot gudomligheten, mot den andliga dimensionen. Känn att du är i kontakt med både Moder Jord och universum. Du är i balans mellan världarna.

5. Sätt ihop handflatorna framför bröstet i anjali mudra. Stanna här eller förläng din position genom att sträcka upp händerna ovanför huvudet i anjali mudra.

6. Känn kraften i din position. Precis som träden när de blåser i vinden kan även du svaja och vingla. Det är helt okej. Det hör till. Försök känna kraften från din fot, från dina rötter när det känns vingligt. Stanna här i tio, långa djupa andetag eller så länge det känns bra. Kom sedan försiktigt ut ur positionen och tillbaka till tadasana. Byt sedan så att du står på höger fot och gör samma sak.

Tips!
Känns balansen utmanande kan du prova att ställa dig mot en vägg för att få stabilitet.

Fördelar:

  • Övar din balans
  • Stärker lår, vader, fötter och ryggrad
  • Stretchar ljumskar

Anmäl dig till Näras nyhetsbrev!

Jag har läst och godkänner villkoren.

Prenumerera

Nära är en tidning som skriver om andlighet och inre välbefinnande. I tidningen medverkar det kända mediet Benny Rosenqvist och flera andra intressanta personligheter.